Tobii välkomnar Anand Srivatsa, ny VD för affärsområdet Tobii Tech

Tobii AB (publ) har glädjen att meddela att Anand Srivatsa kommer till Tobii som ny VD för affärsområdet Tobii Tech. Anand kommer att leda Tobiis arbete med att skapa en stor och framgångsrik affär inom eyetracking-teknik för konsumentprodukter och andra volymprodukter.

Anand Srivatsa har 15 års erfarenhet från Intel Corporation, där han senast var Vice President och General Manager för Intels Desktop, Systems och Channel Groups. Dessförinnan hade han flera olika högre befattningar hos Intel inom försäljning och marknadsföring i USA och Taiwan, bland annat med ansvar för vissa av Intels viktigaste kunder. Han har en civilingenjörsexamen från Stanford University.

Anand ersätter Henrik Eskilsson som haft denna roll som ett tillfälligt förordnande parallellt med sitt arbete som VD för Tobii koncernen, ett arbete som han nu kan ägna hela sin uppmärksamhet åt. Organisationsförändringen träder i kraft 12 augusti 2019.

”Anand är ett fantastiskt tillskott till Tobii-teamet och kommer med ovärderliga kunskaper om det ekosystem där vi verkar och om våra kunder”, säger Henrik Eskilsson. Han fortsätter: ”Jag är mycket stolt över att vara VD för ett företag som kan locka en sådan nyckeltalang och jag ser fram emot att arbeta nära tillsammans.”

”Eyetracking är helt klart en sensorteknik som på ett fundamentalt sätt kommer att förändra hur datorer och andra enheter interagerar med människor, och Tobii är utan tvivel ledande i detta fält. Det ska bli spännande att få vara med på denna resa, och jag gläder mig åt utmaningen att skapa fortsatt tillväxt för Tobii Tech.” Det säger Anand Srivatsa.

Nils Lindhe, VP Corporate Communications, tfn: +46 768 94 84, e-post: nils.lindhe@tobii.com

Ola Elmeland, Investor Relations, tfn: +46 73440 98 62, e-post: ola.elmeland@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 500 företag och 2 500 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality, augmented reality och smartphones. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har cirka 1 000 anställda. Läs mer på www.tobii.com.