Valberedningens förslag till styrelse i Tobii AB

Tobiis valberedning föreslår att Sarah Eccleston och Carl Mellander väljs som nya styrelsemedlemmar vid årsstämman 2024. Valberedningen föreslår också omval av Per Norman som styrelsens ordförande samt Charlotta Falvin, Jörgen Lantto och Henrik Eskilsson som styrelseledamöter.

Tobiis valberedning föreslår att årsstämman 2024 väljer sex ordinarie styrelseledamöter, utan suppleanter. Per Norman valdes till ordförande 2022 och de övriga styrelseledamöterna som föreslås för omval är Charlotta Falvin (ledamot sedan 2018), Jörgen Lantto (ledamot sedan 2019) och Henrik Eskilsson (ledamot sedan 2021).

- Vi rekommenderar två nya ledamöter som har omfattande erfarenhet och bevisade meriter från ledande befattningar inom tekniksektorn. Vi tror att deras expertis kommer att bidra positivt till att driva Tobiis strategiska agenda och styrelsens initiativ, säger Helen Fasth Gillstedt, ordförande i Tobiis valberedning.

Sarah Eccleston är för närvarande styrelseledamot i Telia Company och Smart DCC, där hon också är ordförande för det tekniska rådgivande utskottet. Sarah har omfattande erfarenhet från en rad olika positioner inom teknik, försäljning och ledarskap hos globala teknik- och tjänsteleverantörer såsom Nortel Networks och Verizon. Hon var senast Global CTO och därefter Global Vice President of Sales för Cisco. Sarah har studerat elektronik och telekommunikation vid universitetet i Coventry.

Carl Mellander har varit verksam som Chief Financial Officer för Ericsson-koncernen sedan 2017 fram till i år. Innan han tillträdde denna roll hade han flera ledande befattningar inom finans och business control under sin långa karriär på Ericsson. Carl har omfattande expertis inom finans och kapitalmarknader som kompletteras med en gedigen internationell bakgrund. Carl är styrelseledamot i International Chamber of Commerce (ICC) i Sverige och har blivit nominerad som styrelseledamot i Svensk Exportkredit. Han är också partner och styrelseledamot i Grönskär Gruppen AB. Carl har en filosofie kandidatexamen från Stockholms Universitet.

Mats Backman och Jan Wäreby har avböjt omval, och valberedningen vill tacka dem båda för deras värdefulla bidrag till styrelsens arbete.

Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i den officiella kallelsen till Tobiis årsstämma som kommer att äga rum den 23 maj 2024.

Tobiis valberedning består av Erik Durhan, Öhman Fonder, Kent Sander, utsedd av Tobiis tre grundare, Helen Fasth Gillstedt, Handelsbanken Fonder (ordförande), och Per Norman, styrelseordförande.

För mer information, vänligen kontakta:

Helen Fasth Gillstedt, Handelsbanken Fonder, ordförande i Tobiis valberedning, tel: +46 (0)70 670 54 54, e-post: helen.fg@mac.com

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations Tobii, tel: +46 (0)70 880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com.