Caroline Henricson utsedd till Chief Commercial Officer på Tobii Dynavox

Report this content

Tobii Dynavox AB (Publ) meddelar idag att Caroline Henricson har utsetts till Chief Commercial Officer (CCO) och ny medlem av koncernledningen. Hon tillträder tjänsten den 15 april 2024.

Den nya rollen, Chief Commercial Officer, utökar och kompletterar Tobii Dynavox nuvarande ledningsgrupp. I sin roll som CCO kommer Caroline att ansvara för följande områden:

• Acapela Group (syntetiska röstlösningar) och Rehadapt (monteringslösningar för hjälpmedel), Tobii Dynavox marknadsledande fristående dotterbolag
  • Fusioner och förvärv
  • Företagets övergripande strategi

- Vi är mycket glada över att välkomna Caroline till vår ledningsgrupp, säger Fredrik Ruben, VD för Tobii Dynavox. Caroline kommer att passa in väldigt bra med sin personlighet och sitt driv i kombination med värdefulla erfarenheter och kompetenser. Utnämningen av Caroline stärker ytterligare vår förmåga att växa och fullfölja vår vision om en värld där alla kan kommunicera.

- Det ska bli mycket roligt att bli en del av Tobii Dynavox team och att bidra till företagets tillväxt och dess meningsfulla, livsförändrande uppdrag. Jag ser fram emot att tillföra erfarenheter från olika strategiska områden inom hälso- och sjukvård och offentlig sektor från hela Europa, säger Caroline Henricson.

Caroline Henricson har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm och har över 15 års erfarenhet av managementkonsulting från McKinsey & Company, de senaste fem åren som partner och ledare för nordisk verksamhet inom social, hälsa och offentlig sektor.

Kontakt

Linda Tybring, CFO, Tobii Dynavox, tel: 070 68 14 980, e-post: linda.tybring@tobiidynavox.com

Om Tobii Dynavox

Tobii Dynavox är den globala ledaren inom kommunikationshjälpmedel. Våra specialutvecklade lösningar gör det möjligt för människor med funktionsnedsättningar som cerebral pares, ALS, autism och ryggmärgsskada att få en egen röst, lära sig att läsa och leva ett mer självständigt liv. Hundratusentals människor över hela världen har dragit nytta av våra integrerade lösningar med hårdvara, mjukvara, kliniskt utvecklade språksystem, undervisningsverktyg, utbildning och engagerad support. Vi erbjuder ett omfattande stöd kring ersättningssystem för finansiering av våra lösningar för att kunna hjälpa så många som möjligt. Genom AI-baserad röstsyntes erbjuder vi användarna en personligt anpassad röstidentitet på över 30 språk, för både vuxna och barn. Tobii Dynavox har över 600 anställda runtom i världen, med huvudkontor i Sverige, och kontor i USA, Storbritannien, Irland, Norge, Danmark, Belgien, Frankrike och Kina, samt återförsäljande partners i över 60 länder. För mer information, besök vår IR-webbsida: Tobii Dynavox Investerarrelationer