Teknik för en bättre värld: Tobii Dynavox PCEye Mini vinner CES 2017 Best of Innovation Awards

Report this content

Tobii Dynavox, den globala ledaren inom eyetracking och pekbaserad kommunikation, meddelade idag att PCEye Mini med IS4 Eye Tracker är pristagaren av CES 2017 Best of Innovation Award inom kategorin “teknik för en bättre värld”.

De årliga CES Innovation Awards hyllar enastående produktdesign och teknik för nya produkter inom konsumentteknik. Det prestigefyllda Innovation Awards-programmet utser pristagare i 28 kategorier, däribland "teknik för en bättre värld", som uppmärksammar produkter med positiv samhällelig och/eller global inverkan.

Tobii Dynavox PCEye Mini är den minsta och mest robusta eyetrackern på marknaden för alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Den är optimerad för individer som inte kan använda sina händer – bland annat på grund av funktionshinder i samband med ryggmärgsskador, ALS, stroke, cerebral pares, Retts syndrom eller andra degenerativa diagnoser – och gör det möjligt för användaren att kontrollera en dator, laptop eller surfplatta enbart genom att använda ögonen.

”Vi är tacksamma och överväldigade att få ta emot detta hederspris”, säger Fredrik Ruben, affärsområdeschef på Tobii Dynavox. ”För individer som saknar talförmåga och har begränsad rörlighet är den här produkten livsförändrande. För bara tio år sedan betydde begränsningar i tal och rörelse att man var tvungen att leva utan att kunna kommunicera – förutom ett blink för "ja" eller "nej". Idag tillhandahåller vi teknik som gör det möjligt för individer att inte bara hitta sin röst och höras, utan också att nå livsförändrande självständighet”.

Med PCEye Mini kan individer med funktionshinder som begränsar användning av händer och armar fortsätta arbeta eller t.o.m. återvända till jobbet eftersom enheten möjliggör datoranvändning som är helt hands-free. PCEye Mini hjälper användaren att kommunicera och hålla kontakten online genom att enkelt nå andra via epost, sms, Skype, Facebook och övriga sociala medier. Möjligheten att surfa på nätet, umgås online, spela spel, kontrollera ljus och TV, eller t.o.m. jobba med kalkylblad och dokument, endast genom att använda ögonen, ger användaren större personlig frihet och självständighet.

“Våra användare tävlar i schack, sysslar med ståuppkomik, regisserar internationellt aktade filmer, jobbar som professionella konstnärer och arbetar t.o.m. med amerikanska kongressen med hjälp av vår teknik. Vi öppnar upp en ny värld av möjligheter för individer med fysisk funktionsnedsättning", tillade Ruben.

PCEye Mini med IS4-plattformen kommer att visas 5-8 januari 2017 på mässan CES 2017 i Las Vegas Convention Center, South Hall 2, Booth 26602.

Vill du veta mer om PCEye Mini, besök http://www.tobiidynavox.com/pceye-mini/.

Thomas Nordén, Marketing Manager, Tobii Dynavox EUROW
thomas.norden@tobiidynavox.com

Om Tobii

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov, t.ex. de med höga nackskador, CP eller ALS. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality och fordon. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har över 700 anställda. Läs mer på www.tobii.com.

Taggar: