Tobii satsar på oberoende spelutvecklare för utveckling av spel med eyetracking

Stockholm, 17 mars 2014 - Tobii Technology, världsledande inom eyetracking, presenterar ett särskilt paket runt ”rekommenderade titlar” för oberoende spelutvecklare, vilket syftar till att hjälpa dem att få spel med eye tracking på marknaden under 2014. Dessa speltitlar erbjuds unik support och marknadsföring och kommer att vara kompatibla med världens första eye tracker för konsumenter, som lanseras av SteelSeries senare i år. Utvecklare kan träffa Tobii på Game Developers Conference i San Francisco i veckan för att få inspiration och diskutera sina idéer.

‒ Spelbranschen är ofta i framkant vad gäller innovativ teknik för att underhålla konsumenter på nya spännande sätt. Med hjälp av kreativitet och ny teknologi kan utvecklare skapa helt nya upplevelser i sina spel, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii OEM Solutions. Möjligheterna med eye tracking är obegränsade och vi är fast beslutna att hjälpa utvecklare att gå från att experimentera till att lansera riktiga spel på marknaden. De utvecklare som skapar de första eyetracking-spelen kommer att ses som pionjärer inom vad många anser kommer att bli nästa stora utveckling inom spel- och datorinteraktion.

Spelkategorier för rekommenderade titlar

Rekommenderade titlar (featured titles) kommer att lanseras inom fem huvudkategorier och Tobii välkomnar alla spelutvecklare att delta i detta tillfälle att göra spel inom dessa områden:

1. Rollspel
  2. Enkla minispel
  3. Skräckspel
  4. Äventyrsspel
  5. Sportspel

Från utvecklingsstöd till tillgång till installerad marknad

För att initiera en dialog om en specifik titel kan utvecklare fylla i ett formulär på www.tobii.com/gaming. Varje utvecklare kommer att ges möjlighet att diskutera sina idéer med en Tobii representant och definiera ett unikt ramverk för resurser, marknadsföring och lansering. I ramverket ingår:

• Gratis Tobii EyeX controllers (eyetracking-hårdvara) för genomförande av betatester av mjukvaran
  • Gemensam lanseringsplan med marknadsföringsstöd från Tobii, inklusive PR, sociala medier, online-reklam och exponering på mässor
  • Riktad marknadsföring till de som köper SteelSeries kommande eye tracker
  • Distribution via Tobiis webshop och andra marknadsplatser för spel på internet
  • Tillgång till Tobiis Dev Zone, ett forum för utvecklare att dela erfarenheter och råd samt uppdaterad information om Tobiis verktyg och utvecklarresurser.

Indieutvecklare är redan igång

Ett exempel på spelutvecklare som redan har påbörjat ett samarbete med Tobii är stillalive studio, ett av de första spelbolag i världen med kompetens att skapa nya spelupplevelser med hjälp av eyetracking. Stillalive studios spel, Son of Nor, är ett actionäventyr där ögonstyrning används för att ge spelaren övernaturliga krafter som att flytta föremål genom tankekraft. Se förhandsvisning av Son of Nor.

‒ Eye tracking har fascinerat oss länge, så när vi upptäckte att Tobii nu erbjuder en möjlighet för utvecklare att göra det till verklighet för vanliga spelare var vi tvungna att vara en del av detta, säger Julian Mautner, grundare av stillalive studios. Integrationen av eye tracking känns verkligen naturlig: Det ändrar inte hur spelet skulle spelas utan ögonstyrning, men gör det mycket mer engagerande och intuitivt. Det är häpnadsväckande att styra föremål med med ögonen och få dem att bete sig precis som man tänker att de ska.

Nästa stopp: GDC 2014

Tobii kommer att vara på GDC 2014 19-21 mars i monter #1824 som delas med SteelSeries. Här kommer Tobii att visa upp möjligheterna med eye tracking för spelutvecklare. Man kommer även att dema en förhandsvisning av stillalive studios Son of Nor.

För spelutvecklare som vill komma igång erbjuder Tobii sitt utvecklarkit till ett specialpris på €70 på www.tobii.com/buy-eyex.

Inspiration till spelutveckling

I videon "10 sätt att använda Eye Tracking i spel" presenteras scenarior och effekter för eyetracking-upplevelser i spel.