You Dev It. We Rev It. Tobii Tech avsätter en miljon dollar till spelutvecklare

STOCKHOLM —29 juli, 2015 — Tobii Tech, ett affärsområde inom Tobii, marknadsledande inom eyetracking, presenterar Boost to the Big Time Program, där en miljon dollar avsatts för att stödja utveckling och distribution av datorspel som använder eyetracking. Programmet är avsett för utvecklare och spelstudios som visar enastående kreativitet och potential att ta eyetracking till nästa nivå. Det erbjuder stora möjligheter till förnyelse, global distribution, oöverträffade marknadsföringsmöjligheter, kontantbetalning och utvecklingsstöd.

"Boost to the Big Time är en möjlighet för spelutvecklare att på ett naturligt sätt skapa fördjupade och engagerande spelupplevelser och nå en bred global publik", säger Henrik Johansson, VP, products and marketing på Tobii Tech. “Eyetracking utgör nästa steg i evolutionen inom datorspel och det ger utvecklare enorma möjligheter att skapa upplevelser som inte liknar någonting spelarna har upplevt tidigare. Utvecklare som går med i Boost to the Big Time kommer att revolutionera spelindustrin. De får möjlighet att samarbeta med några av världens största hårdvarutillverkare för datorspel, få sina titlar recenserade av ledande media inom spel samtidigt som de får betalt för att utveckla dem.”

Unik i sitt slag, Boost to the Big Time är öppet för stora och små utvecklare och utan några restriktioner avseende storlek eller omfattning på spelet eller där det publiceras; alla spel som använder sig av eyetracking är berättigade till programmet. Mer specifikt erbjuder programmet:

• Konkurrensfördelar: Utvecklare som deltar i Boost to the Big Time ansluter sig till raden av Tobii partner studios såsom Ubisoft och Avalanche och kommer att vara bland de första att utnyttja möjligheterna inom eyetracking för att förnya sig och för att skapa unika spelupplevelser.
  • Distribution: Tobii och dess globala spelpartners kommer att i förväg köpa upp till 10 000 kopior av stödberättigande spel och inkludera dem med nästa generations bärbara speldatorer, Tobii eyetrackers och bildskärmar och därigenom nå tusentals nya spelare runt om i världen.
  • Marknadsföring: Utvecklare får ytterligare exponering genom omfattande demonstrationer och recensioner av världens största media inom spel och marknadsföring via MSi, Steelseries, Tobii och andra partnerkanaler.
  • Support: Deltagare får tillgång till världsledande experter inom eyetracking och Tobii EyeX Dev Kit som inkluderar EyeX Engine, kodbas, och har support för Unity och Unreal Engines samt Microsoft Visual Studios för att snabba upp och förenkla utvecklingsprocessen.

"En av de stora fördelarna att implementera vår eyetracking är enkelheten", säger Anders Olsson, VP, mjukvarupartner Tobii Tech. "Våra nuvarande partners har kunnat skapa helt nya djupt engagerande upplevelser med mycket lite extra utvecklingstid, några med så lite som två dagar, vilket innebär att du kan även lägga till eyetracking i befintliga spel eller spel som befinner sig under utveckling, vilket vi kunde se i Assassin’s Creed Rogue and theHunter:Primal.”

Med eyetracking, kan utvecklare skapa engagerande upplevelser som inte finns i dagens spel. Att implementera eyetracking i spel kan ge t.ex. nedanstående möjligheter:

• Oändlig skärm – Gör spelarens och spelkaraktärens blick densamma. Spelaren är inte längre begränsad av storleken på sin skärm för att utforska spelmiljöer; spelen panorerar automatiskt i fullständig harmoni med spelaren och dennes blick.
  • Multidimensionell styrning – Använd traditionella kontroller för att exempelvis skjuta åt ett håll och låt spelarens blick fokusera på och kasta ett objekt, såsom en handgranat, åt ett annat håll.
  • Ögonkontakt – Tillåt spelkaraktärer att reagera på ögonkontakt från spelaren, precis som man reagerar på ögonkontakt i verkliga livet.
  • Förstärkning av grafik och ljud – Delar av en spelmiljö kan reagera med animationer eller ljud baserat på var spelaren tittar.

För ytterligare information om Boost to the Big Time och om hur du som utvecklare eller spelstudio anmäler dig, vänligen besök tobii.com/Boost.

Ytterligare information

Stephan Floyd, Marketing Manager, Tobii Tech, +1-781-223-2005, e-post: Stephan.Floyd@tobii.com

Om Tobii Tech

Tobii Tech är ett affärsområde inom Tobii (STO: TOBII), världsledaren inom eyetracking. Tobii Tech fokuserar på att ta Tobiis ledande eyetracking-teknologi till volymmarknader och produkter som datorspel, datorer, virtual reality, fordon och medicinsk utrustning. Verksamhetens kunder integrerar Tobii eyetracking I sina produkter och säljer dem under eget varumärke. För ytterligare information, vänligen besök www.tobii.com/tech.

Taggar: