• TOGA.COM/

Nordens största e-handelshus blir verklighet - yaTack's uppköp av toga.com accepteras av toga.com's aktieägare

Nordens största e-handelshus blir verklighet - yaTack´s uppköp av toga.com accepteras av toga.com´s aktieägare. Det norska e-handelsbolaget yaTacks fusion med svenska toga.com är accepterad av 97% av toga.com´s aktieägare. Det nya bolaget blir Nordens största varu- och auktionshus på Internet, med e-handel i Norge, Sverige, Danmark och Finland, och med ca 350 000 registrerade medlemmar. "Fusionen är primärt motiverad av målsättningen att bli lönsamma på kortast möjliga tid. Genom fusionen får det nya bolaget en stärkt position på den skandinaviska marknaden med ett stort medlemsantal, brett produktutbud och finansiell styrka. säger VD:n i det nya bolaget Helge Röstad "Att branschen skulle konsolideras har varit uppenbart sen vi lanserade toga.com. I och med samgåendet med yaTack kan vi nå ökade volymer samtidigt som vi tar position för att aktivt driva konsolideringen av e- handeln vidare", säger Christer Myhrán VD för Toga AB. Stark finansiell ställning Konsolideringen säkrar yaTack´s satsning de närmaste tre åren genom den stärkta kapitalsituationen och rationaliserad drift. Orderingången för det fusionerade bolaget ökade i november 250%, med ökade marginaler. Break even-nivån i det nya bolaget ska nås genom en betydlig reduktion av kostnadsnivån. Bolaget tar sikte på att vara drivande i branschens pågående konsolidering. En ny styrelse med sju representanter kommer att väljas. Tre från yaTack sidan och tre från toga sidan samt en extern representant. Bolagets största aktieägare efter fusionen är: Int. Crystal Clear Ltd. 12,5%; Datum AS 12,1%; SEB 8,9%; E-Lab AB 5,5%: Emerging Technology Ltd 4,4% och Orkla ASA 3,8%. Bolagets totala antal utställda aktier efter genomförd fusion kommer att vara 64,5 miljoner. Huvudkontoret kommer att förläggas till Oslo. Kontaktpersoner: YaTack, VD Helge Röstad tel: + 47 93 46 32 21 Toga.com VD Christer Myrán tel: + 46 70 98 12 222 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/23/20001123BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/23/20001123BIT00530/bit0002.pdf