FORM OCH FUNKTION I FOKUS PÅ NYSKAPANDE SKOLA

Report this content

Silverskattens förskola i Sigtuna kommun är utformad för att skapa en trivsam miljö för både barn och personal i flera år framöver. Med ljusa lokaler där funktionalitet samsas med nyskapande har TOL Arkitekter ritat en förskola för 2000-talet.

Silverskattens förskola är byggd i två plan, något som blivit allt vanligare. Titti Ericsson på TOL Arkitekter, har varit ansvarig arkitekt för projektet, och menar att de, genom att bygga förskolan på höjden, kan skapa en mycket mer energieffektiv byggnad. För att utnyttja de två våningsplanen på bästa sätt så hittade de på en speciell lösning utomhus.

– Vi integrerade en rutschkana i trappan som är väldigt uppskattad av barnen, som åker ner för den när de ska ut och leka på gården. Det bidrar till en lustfylld start på utevistelsen, säger Titti Ericsson. Förskolegården är cirka 3000 kvadratmeter och ritad av Topia Landskapsarkitekter AB.

Den utvändiga utformningen av förskolan är designad för att vara lika lekfull som insidan. Med den ovanliga utformningen på taket där taknocken är lagd på diagonalen över huset bidrar TOL Arkitekter med nytänkande idéer om hur en förskola kan se ut. Titti Ericsson berättar att några av de viktigaste elementen har varit den speciella utformningen på fasaden och taket. De lekfulla rombiska fibercementplattorna på fasaden i kombination med de harlekinrutiga spaljéerna på verandan ger förskolan en spännande karaktär.

– Huset vänder en tydlig framsida mot gatan som är planerad efter trädgårdsstadens principer. Dessutom har vi tänkt extra på storleken på fönster som bidrar till att ta ner skalan på huset och får det att utstråla en välkomnande vänlighet, säger Titti Ericsson.

Viktigt med ljus i alla husets delar

För att det skall bli en trivsam invändig miljö har TOL Arkitekter skapat många stora ljusinsläpp på förskolan. En av utmaningarna var att få även de mest svårupplysta vrårna mitt i huset att inte bli mörka och tråkiga. Liselotte Olsson Westlund, handläggande arkitekt och ansvarig för den invändiga gestaltningen, beskriver hur de arbetade med att få trappan i husets hjärta upplyst genom att skapa ett ljusschakt. Det ger illusionen av att det finns ett takfönster över trappan och förskolan upplevs som väldigt ljus. Som färginspiration till de olika rummen har de inspirerats av 1970-talets mode.

– Det är mycket starka färger och mönster. Vi har också använt färgerna och patchwork-mönster för ljudabsorbenter på väggarna, säger Liselotte Olsson Westlund.

Ett annat exempel på hur TOL Arkitekter har skapat en trivsam arbetsmiljö är genom att hjälpa barnen att vara självständiga. Förutom låga handfat finns det även höj- och sänkbara skötbord. Barnen kan själva klättra upp och personalens ryggar mår bättre av att slippa göra många tunga lyft. Matsalen är utformad för att vara en trevlig plats att inta en måltid i. Här kan hela förskolan samlas vid högtider och fira tillsammans. Serveringen i matsalen, som är specialritad för att vara i barnvänlig höjd, är byggd för att främja barnens utveckling till att tidigt klara av att göra vardagssysslor själva.

– Det blir en trevlig arbetsmiljö för både barn och personal. Med en bra arbetsmiljö blir det lättare att attrahera personal och få en ännu mer trivsam förskola, avslutar Liselotte Olsson Westlund.

Taggar: