CellSkapt hos Tom Tits Experiment – gammal favorit i ny tappning

Vill du åka runt i blodomloppet eller utföra en virtuell obduktion? Eller kanske bara ta reda på hur mycket en människa fiser varje dag? Den nya utställningen CellSkapt på Tom Tits Experiment lär dig nya saker om det du tror kan bäst – din egen kropp.

På den västra vinden, med en yta på 800kvm, på Tom Tits experiment står den nya utställningen. Ljuset flödar in från de stora fönsterpartierna och mitt i det stora rummet tornar en skulptur av ett mänskligt hjärta upp sig. Den ”sällskapar” med en cell i modell extra large. Lite längre bort står en DNA-spiral lika hög som en människa. Och det är just det här, att göra det lilla stort, som är signifikant för utställningen, berättar Evelina Jensen som är projektledare för CellSkapt och även experimentbyggare.

-Vi har alla en kropp. Men hur mycket vet vi egentligen om kroppen, vad den består av och hur den fungerar? Vi vill visa att alla är lika, men också att alla är lika unika. Alla har unika förutsättningar och det går inte att jämföra sig med andra, den enda man kan tävla mot - och förbättra - är sig själv.

Utställningen innehåller både digitala och analoga uttryck. När Tom Tits påbörjade arbetet med CellSkapt insåg de att den gamla utställningen om kroppen var lite åldrad, både kring värderingar och kring teknik. Då jämförde man exempelvis sin egna kropps prestation mot en ”normalskala”. Det är borttaget idag. Nu tävlar man bara mot sig själv. En annan viktig skillnad mellan den gamla och nya utställningen kan man se på de nya modellerna av människor. Nu representeras olika kroppar, inte bara de som råkar vara normen.

- Vi har till exempel en torso i mörk hudfärg som vi fick leta länge efter, berättar Evelina. Till sist hittade vi en hos ett företag i Danmark som tillverkar anatomiska modeller, och nu står den alltså hos oss.

I rummet finns också en lång löparbana. Här ska du springa så snabbt du kan –sensorer tar tid och skickar upp siffrorna till en tavla i rummets tak. Mittemot löparbanan finns ett annat experiment; två skärmar med något som ser ut som spelet tetris: gula, lila, blåa och gröna rutor. Här provar du att sprida en smitta; hur långt tid tar det innan smittan, det vill säga de gröna rutorna, tar över? I utställningen kan man också undersöka hur det fungerar när vi äter, hur dina blodådror ser ut, hur mycket man fiser i genomsnitt varje dag. Med VR-teknik kan du ge dig ut på en resa i blodomloppet i experimentet Space Ball. För den modiga finns visualiseringsbordet – en virtuell obduktion – där du ser kroppen från insidan.

- Men av alla delar i utställningen är min favorit den som handlar om kroppens mer pinsamma kroppsfunktioner, helt klart, haha! Men jag tycker att man ska komma hit och uppleva utställningen själv. Det finns något för alla, avslutar Evelina.

För mer information:
Marie Karlsén, marknadschef Tom Tits Experiment
Telefon: 08-550 230 30
Mejl: marie.karlsen@tomtit.se

Telges Pressjour
Telefon: 08-550 220 50
Mejl: pressjour@telge.se

Citat

Av alla delar i utställningen är min favorit den som handlar om kroppens mer pinsamma kroppsfunktioner, helt klart, haha! Men jag tycker att man ska komma hit och uppleva utställningen själv. Det finns något för alla.
Evelina Jensen, projektledare CellSkapt, Tom Tits Experiment