Något för alla i Tom Tits nya restaurang

Välkommen in i Tom Tits nya restaurang. Lokalen andas fransk bistro från sent 1800-tal och är en medveten flört med tiden då Tom Tits inspirationskälla Arthur Good levde och verkade. Hållbarhet har varit centralt genom hela projektet. Inredningen är en blandning av återbruk och upcycling, källarfynd och hemmabygge. Även maten som serveras och aktiviteterna som erbjuds bokade grupper har ett tydligt hållbarhetsfokus.

Att kliva in i Tom Tits restaurang är en upplevelse för alla sinnen, full av lekfullhet och gästfrihet. Här har välbekanta bruksföremål fått nya användningsområden. Återbrukade bestick, koppar och förpackningar används både som dekoration och för skyltning. Den som kan sin Tom Tits- och Södertäljehistoria, kommer att känna igen flera inredningsdetaljer som tagit plats i restaurangen. På ena väggen lyser den stora neonkylt, i form av en hand, som i decennier prytt fasaden på Tom Tits Experiment. Fastighetens industrihistoriska arv kan skymtas i kaffekoppar från tidigare Svenska Centrifug AB och i taket pryder den välkända PET-kristallkronan sin plats.

Tom Tit har tillsammans med Cedervalls arkitekter tagit fram det nya restaurangkonceptet.

— Att jobba med Tom Tits Experiment har varit en dröm för oss, en plats där form möter funktion, och vetenskap möter kreativitet, vilket passar vårt multidisciplinära arbetssätt, säger Anna Gathu, Cedervall arkitekter.

Daniel Magnusson, restaurangchef på Tom Tits Experiment lyfter fram vikten av att tänka hållbart i flera led.

— Vi har valt tallriksservering istället för buffé för all matservering. Det möjliggör att vi kan arbeta med mer högkvalitativa, hållbara råvaror och samtidigt minska matsvinnet. Vi ska alltid servera vällagad mat på bra råvaror, oavsett om gästerna är barnfamiljer, skolklasser, konferensgrupper eller bröllopsgäster.

Med den nya restaurangen sätter Tom Tits Experiment guldkant på upplevelsen för sina konferens- och eventgäster. En öppen serveringsyta och flera bokningsbara lokaler gör Tom Tits Experiment till en attraktiv konferens- och eventarrangör för både stora och små sällskap.

— Tom Tits Experiment är en mötesplats utöver det vanliga. Vart annars kan du ta en paus i konferensen för att åka rutschkana, gå vilse i mörkertunneln eller utmana kollegorna i en experimentkamp? säger Daniel.

Åsa Ribbing, marknadschef Tom Tits Experiment
08-550 212 68
asa.ribbing@tomtit.se

Presskontakt, Telge
press@telge.se

Företagsinformation

Tom Tits Experiment – upptäckarglädje inom naturvetenskap, för alla, alltid!
Verksamheten grundades 1987 i Södertälje, och är idag Sveriges största science center/vetenskapsmuseum. Den huvudsakliga inriktningen är publik verksamhet riktad mot barnfamiljer med syfte att skapa upptäckarglädje för alla genom att göra naturvetenskap och teknik tillgängligt och lustfyllt. Med cirka 50 anställda drivs utställningsverksamhet, utbildning för lärare, en egen förskola, restaurang, café, konferens och event samt butik. Tom Tits Experiment tillhör Telgekoncernen som är helägt av Södertälje kommun.
tomtit.se