Pia Kronqvist blir ny vd för Tom Tits Experiment

Report this content

Tom Tits Experiment har hittat sin nästa vd. Pia Kronqvist som idag är vd för Scenkonst Öst har tackat ja till styrelsens erbjudande om att tillträda posten.

I december 2022 lämnade Tom Tits förra vd Elin Lydahl sitt uppdrag. Nu avslutas rekryteringsprocessen med att styrelsen godkände beslutet att tillsätta Pia Kronqvist som ny vd. Hon tillträder sin nya roll 1 januari 2024.

Pia Kronqvist lämnar som vd för ett av Sveriges största scenkonstbolag Scenkonst Öst (Norrköpings Symfoniorkester, Östgötateatern med ung scen/öst och Östgötamusiken) i Norrköping efter drygt sju år på posten. Hon har en bakgrund som vd för Folkoperan och Cirkus Cirkör och är engagerad i styrelserna för Svensk Scenkonst, Film Stockholm och Sveriges Radio.

- Pia har den bredd och tyngd som vi söker. Hon har lång erfarenhet som vd för kreativa organisationer, nu senast från ett av Sveriges största scenkonstbolag och dessförinnan för Folkoperan. Vi har särskilt tagit fasta på hennes förmåga att leda i förändring. Vi tror hon är rätt person för att fortsätta utveckla Tom Tit som besöksmål, science center och utökat klassrum för Södertäljes barn och ungdomar, säger Tom Tits Experiments styrelseordförande Abraham Halef (S).

- Tom Tits Experiment är en fantastisk plats där lek och lärande kombineras på ett lustfyllt sätt. Det känns roligt att få vara med och tillsammans med medarbetarna utveckla platsen. Vi står i en tid där vi har många samhällsutmaningar. Det är viktigt att utveckla sätt för barn och unga att hitta lust till lärandet och intresse för naturvetenskap och teknik. Jag ser fram emot att lära känna organisationen och leda arbetet framåt, säger Pia Kronqvist, tillträdande vd för Tom Tits Experiment.

För mer information, kontakta:

Abraham Halef (S), styrelseordförande, Tom Tits Experiment
Abraham.halef@sodertalje.se

Pia Kronqvist, tillträdande vd, Tom Tits Experiment
pia@kronqvist.se

Tom Tits Experiment – upptäckarglädje inom naturvetenskap, för alla

Tom Tits Experiment grundades 1987 och är idag Sveriges största science center / vetenskapsmuseum. Den huvudsakliga inriktningen är publik verksamhet riktad mot barnfamiljer med syfte att skapa upptäckarglädje för alla genom att göra naturvetenskap och teknik tillgängligt och lustfyllt. Utöver det är Tom Tit aktiva i lokala, nationala och internationella projekt med mål att stötta skolor inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Med cirka 50 anställda drivs utställningsverksamhet, utbildning för lärare, en egen förskola, restaurang, café, konferens och event samt butik. Tom Tits Experiment tillhör Telgekoncernen som är helägt av Södertälje kommun.