Rubiks kub fyller 50 år – Tom Tit den självklara födelsedagsarrangören

Rubiks kub, världens mest sålda leksak, fyller 50 år. Detta firas genom en världsturné för Ernő Rubik där Sverigestoppet blev på Tom Tits Experiment i Södertälje. Uppfinnaren fick sällskap av entusiastiska skolungdomar, studenter, forskare och speedcubers som kom för att hylla kuben idag.

Dagen startade med frukostsamtal med Ernő i Tom Tits nyöppnade restaurang. Inbjudna var gäster som delar Ernős engagemang för att utveckla framtida generationers färdigheter, särskilt inom problemlösning och vetenskap. Klockan tio anlände fyra mellanstadieklasser från skolor i Södertälje, och kringliggande kommuner, till den stora grinden på Storgatan 33. Ungdomarna cirkulerade under dagen mellan stationer med speedcubers, prova-på-kuber och olika Rubikspussel. På plats fanns speedcubern och youtubern från Södertälje, Lukas Noel, som visade upp sina vassaste nybörjartips för att bemästra kuben.

— Rubiks kub har genomgått flera framgångsperioder och blivit allt populärare, en utveckling som varit fantastisk att bevittna. Nya generationer växer upp med den och finner samma spänning och utmaning, vilket speglar de grundläggande mänskliga dragen att söka svar och glädjen i att leka, säger Ernő Rubik.

— Vi är jätteglada och stolta över att vi blev utvalda till samarbetspartner för Ernős besök i Sverige. Kuben som en klurig leksak bjuder in till nyfikenhet kring problemlösning och är ett sätt för barn och unga att få upp ögonen för vetenskap på ett lättsamt och roligt sätt – det är precis vad vi på Tom Tit står för i vår verksamhet. Oavsett om det handlar om kuber eller experiment vill vi båda skapa förutsättningar till ett lustfyllt lärande genom att tänka utanför boxen – en perfect match helt enkelt, säger Tiffany Alnefelt, pedagog- och programutvecklare på Tom Tits Experiment.

Rubikskuben visade sig ha fler, oväntade användningsområden; den populära cirkusartisten och minneskonstnären, Peter Åberg, löste en Rubiks kub samtidigt som han balanserade en fjäder på hakan och citerade svenska ordlistan ur minnet. Samtidigt skapade mosaikartisten Torgeir Amundsen ett storskaligt porträtt av Ada Lovelace (världens första programmerare, som tagit fram de första datoralgoritmerna) av 980 kuber.

— Vi är väldigt glada och entusiastiska över att få föra samman Ernő Rubik, den visionära uppfinnaren av Rubiks kub, med Tom Tits Experiment. Vi förenas i vår gemensamma passion för att sprida lustfyllt lärande och inspirera unga sinnen. Tillsammans firar vi kubens tidlösa kultstatus som fortsatt främja problemlösning och utforskande, säger Sam Susz, Senior Director of Games på spelföretaget Spin Masters som stod som sponsor för evenemanget.

Åsa Ribbing
Publik chef
Asa.Ribbing@tomtit.se

Tom Tits Experiment – upptäckarglädje inom naturvetenskap, för alla
Tom Tits Experiment grundades 1987 och är idag Sveriges största science center / vetenskapsmuseum. Den huvudsakliga inriktningen är publik verksamhet riktad mot barnfamiljer med syfte att skapa upptäckarglädje för alla genom att göra naturvetenskap och teknik tillgängligt och lustfyllt. Utöver det är Tom Tit aktiva i lokala, nationala och internationella projekt med mål att stötta skolor inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Med cirka 50 anställda drivs utställningsverksamhet, utbildning för lärare, en egen förskola, restaurang, café, konferens och event samt butik. Tom Tits Experiment tillhör Telgekoncernen som är helägt av Södertälje kommun.

Om Spin Master
Spin Master är ett ledande globalt barn­underhållningsföretag och ägare av varumärket Rubik’s Cube.