Tom Tits Experiment del av stort internationellt forskningsevent

Fredagen den 30 september är utlyst som Researchers’ Night av EU-kommissionen. Runt om i Europa erbjuds hundratals aktiviteter som visar hur spännande och kul forskning är. På Tom Tits Experiment samlas forskare från flera viktiga företag i Sverige för att berätta om vad de gör.

– På fredag kommer våra besökare få ta del av spännande experiment och prata med forskare om vad de gör och vad det innebär att vara forskare, berättar Marie Karlsén, marknadschef på Tom Tits Experiment. Den som vill får också speeddejta och intervjua en forskare på plats.

Genom att träffa och prata direkt med forskare kommer våra besökare få en realistisk bild av vad en forskare är och vad forskning innebär. Eventuella fördomar om stereotypa eller virriga genier kommer att utmanas, intresset för högre utbildning och forskning stimuleras och dialogen mellan allmänhet och forskare ökas. Bland de företag som deltar finns Oriflame, Scania, AstraZeneca, SKF, Saab, Pearson och Cobra Biologics.

– Det blir en spännande vetenskapsfest, avslutar Marie. Alla - oavsett

ålder, utbildningsnivå, bakgrund eller tidigare kunskap – kommer ha möjlighet att hitta något som tilltalar dem under Forskarfredag.

För media kommer det finnas möjlighet att intervjua forskare under speeddejtingen eller efter återsamlingen.

Program Forskarfredag, 30 september

9.30 Introduktion till Forskarfredag och presentation av alla forskare på plats.

10.15 Speeddejting med forskare i utställningen. Alla forskare har med sig objekt som beskriver deras jobb.

11.30 Återsamling i aulan, periodiska systemet, med lottdragning och avslutning.

För mer information och pressanmälning kontakta:

Marie Karlsén, marknadschef på Tom Tits Experiment.

Telefon: 08-550 230 30.

På Tom Tits Experiment blir naturvetenskap och teknik tillgängligt och spännande. Här får elever och lärare lustfylld kunskap samtidigt som science centret är ett populärt besöksmål för barnfamiljer och turister. Med cirka 50 anställda drivs utställningsverksamhet, restaurang, café, konferens och event, butik, utbildning för lärare och en egen förskola. Tom Tits Experiment tillhör Telgekoncernen som är helägt av Södertälje kommun.