Tom Tits Experiment utsett till stockholmarnas favoritmuseum

Tom Tits Experiment har korats till stockholmarnas favoritmuseum 2024 i toppstrid med Armémuseum och Vasamuseet som hamnar på andra- respektive tredjeplats. Utmärkelsen delas ut av konsultföretaget Evimetrix som årligen genomför en undersökning där 1 500 stockholmare får säga sitt om länets museer. På årets gala, som hölls på Junibacken på tisdagskvällen den 20 februari, utsågs Tom Tit även till ”Årets klättrare” och vinnare av kategorin ”Barnperspektivet”.

— Vårt uppdrag är att göra naturvetenskap och teknik tillgängligt och lustfyllt. Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Utöver huvudutmärkelsen så tilldelas Tom Tits Experiment även förstaplatser i underkategorierna ”Barnperspektivet” och ”Årets klättrare”, den senare delas ut till det museet som stärkt sin kundnöjdhet mest sedan föregående år. I underkategorierna ”bästa utställningar” och ”Museet med det starkaste varumärket” landar Tom Tit på en andra respektive tredjeplats.

— Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, avslutar Åsa Ribbing.

Om undersökningen
Stockholmarnas favoritmuseum 2024 är en kvantitativ mätning som genomfördes bland allmänheten i Storstockholm under vintern 2023. Fler än 1 500 respondenter har uttalat sig om 42 museer i storstockholmsområdet och svaren vägs samman till ett nöjd kund-index (NIK). Undersökningen genomförs av konsultföretaget Evimetrix som har utsätt stockholmarnas favoritmuseum sedan 1999.

Erik Elowsson, press- och pr-ansvarig, Telge AB
press@telge.se

Tom Tits Experiment – upptäckarglädje inom naturvetenskap, för alla

Tom Tits Experiment grundades 1987 och är idag Sveriges största science center/vetenskapsmuseum. Den huvudsakliga inriktningen är publik verksamhet riktad mot barnfamiljer med syfte att skapa upptäckarglädje för alla genom att göra naturvetenskap och teknik tillgängligt och lustfyllt. Utöver det är Tom Tit aktiva i lokala, nationala och internationella projekt med mål att stötta skolor inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Med cirka 50 anställda drivs utställningsverksamhet, utbildning för lärare, en egen förskola, restaurang, café, konferens och event samt butik. Tom Tits Experiment tillhör Telgekoncernen som är helägt av Södertälje kommun.

Citat

Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.