När UR fyller 40 år riktar de sig mot vuxna.

Tomorro’ bakom Utbildningsradions jubileumsfilmer.

- I 40 år har UR producerat mängder av lärande program för både stora och små som vill förstå världen. Det vill vi påminna om med en varm och rolig kampanj. Hos UR får både barn och vuxna kunskap som de kan lita på när frågorna utmanar, säger Åsa Lundell, kommunikationschef på UR.

- Marknadsundersökningar visar att väldigt många tycker att UR är bra för samhället men vi ser att fler behöver stärka sin personliga relation till UR. Med hjälp av tomorro’s filmer vill vi visa på vilket sätt UR är relevant i människors vardag, och att UR ger upplevelser som förändrar, säger Åsa Lundell, kommunikationschef på UR.

- Många vuxna kopplar UR till nostalgiska minnen från sin egen skolgång och inte till det rika programutbud som finns tillgängligt ett klick bort. UR:s kunskap når mestadels barn. Vad händer när den kunskapen kommer hem och krockar med en vuxen som inte haft samma upplevelse? Där såg vi en källa till humor med hög igenkänningsfaktor, säger Helena von Matérn, Creative Director på tomorro’.

I våras gick UR ut i direktupphandling av byrå med uppdraget att synliggöra UR:s verksamhet och värde och att förmedla UR:s relevans för alla, vuxna som barn. Syftet med kampanjen är att stärka avsändaren för allmänheten med en känslomässig koppling till UR:s utbud.

UR:s val föll på tomorro’ som presenterade tre olika strategiska vägval och koncept. Utifrån dem har UR:s helhetsuppdrag ramats in i en situation de allra flesta kan känna igen sig i: när barn ställer för svåra frågor till vuxna. Nu rullar kampanjen ut på bio, tv, online, radio, print och i sociala medier.

Om UR
Sveriges Utbildningsradio, UR, är ett flermedialt public servicebolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR:s uppgift är att bidra till kunskap och utbildning samt att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Det finns många sätt att titta och lyssna på UR. Programmen hittar du lättast på UR Skola och UR Play när du vill. UR driver även Kunskapskanalen tillsammans med SVT samt sänder i SVT och SR:s kanaler.

Team:

Projektledare, Johanna Svensson

Creative Director, Helena von Matérn

Regissör, Nils Janlert

Fotograf, Josua Enblom

Byråproducent, Magdalena Dansk

Produktionsledare, Klara Jonsson

Stylist och MakeUp, Jenny Thermaenius och Sanna Kristoffersson

Presskit:
Film, Länk till Vimeo: https://vimeo.com/277626081

Packat pressmaterial. Bilder och tre filmer:  https://we.tl/6YOQpC6S5w

För mer information och kontakt:
Utbildningsradion
Åsa Lundell, Kommunikationschef - 070-4346878 / asa.lundell@ur.se
Maria Almström, Pressansvarig - 08-784 40 38 / Mobil 073-950 96 55 / maria.almstrom@ur.se

Tomorro’
Helena von Matérn, Creative Director -070-373 77 88 /  helena@tomorro.se

Helena von Matérn
Creative Director
helena@tomorro.se

Tomorro’ är en kommunikationsbyrå med en affärsmodell som bygger på att jobba gränslöst mellan reklam, pr, innehåll och media. Med expertis inom retail och kommersiella upplevelser i ryggen skapas lönsam kommunikation till företag och organisationer sedan 2010. Nuvarande kunder är bland annat Apoteksgruppen, Arcona, Gaggenau och Swedavia. Samt ett antal handelsplatser i Stockholmsområdet. Byrån har tilldelats guld i Svenska designpriset 2016 och vunnit silver i Årets byrå både 2014 och 2015. Reklambyrån ägs och drivs av Pamela Nyman, Helena von Matérn och Johanna Svensson.

När frågorna utmanar behövs UR. Tomorro’ bakom Utbildningsradions jubileumsfilmer.

I 40 år har UR producerat mängder av lärande program för både stora och små som vill förstå världen. Det vill vi påminna om med en varm och rolig kampanj. Hos UR får både barn och vuxna kunskap som de kan lita på när frågorna utmanar.
Åsa Lundell, kommunikationschef på UR
Marknadsundersökningar visar att väldigt många tycker att UR är bra för samhället men vi ser att fler behöver stärka sin personliga relation till UR. Med hjälp av tomorro’s filmer vill vi visa på vilket sätt UR är relevant i människors vardag, och att UR ger upplevelser som förändrar.
Åsa Lundell, kommunikationschef på UR.
Många vuxna kopplar UR till nostalgiska minnen från sin egen skolgång och inte till det rika programutbud som finns tillgängligt ett klick bort. UR:s kunskap når mestadels barn. Vad händer när den kunskapen kommer hem och krockar med en vuxen som inte haft samma upplevelse? Där såg vi en källa till humor med hög igenkänningsfaktor.
Helena von Matérn, Creative Director på tomorro’