• TomTom/

TomTom HD Traffic finns nu som TPEG-service till navigationslösningar för bilar

Paris Motor Show, 27 september 2012 – TomTom meddelar att ny teknik som möjliggör ytterligare integration av sin tjänst för trafikinformation i realtid, TomTom HD Traffic, nu finns tillgängligt för navigationslösningar i bilar.

TomTom har utvecklat TPEG (Transport Protocol Experts Group, som är en branschstandard av organisationen TISA) för sin IP-service som förser HD Traffic till integrerade enheter i instrumentbrädan på bilar. Den nya tekniken kommer drastiskt öka antalet enheter som är kompatibla med TomToms HD Traffic och således öka antalet användare.

– Vi är mycket glada att kunna utöka tillgängligheten av TomTom HD Traffic genom användandet av gemensamma standarder som TPEG och OpenLR och att på så vis förse förstklassig trafikinformation för hela vägnätet, säger Ralf-Peter Schäfer, chef för TomToms Traffic Product Unit.

TPEG används alltmer inom bilindustrin för trafikinformation via radiosändningar samt IP för uppkopplade enheter (exempelvis GPRS, 3G, LTE). TomTom erbjuder TPEG via tvåvägs IP-kommunikation utformat efter enhetens positionering. Vidare har TISA godkänt referenstekniken för positionering OpenLR[1] att användas inom TPEG. Detta säkerställer att detaljerad väginformation som är tillgänglig på TomToms enheter även kan erbjudas till tredjepartsenheter. OpenLR möjliggör att trafikinformation för större vägar, som inkluderas i standard TMC-tabeller, men även för mindre vägar. OpenLR är byggd på öppen källkod och har inga licensavgifter. Specifikationen TPEG2-OLR finns nu tillgänglig på TISAs hemsida.

TomTom samarbetar redan idag med flera ledande biltillverkare med att tillhandahålla TomTom HD Traffic i deras integrerade navigationslösningar. Mer information kommer att delges inom kort. För mer information om TPEG och TomTom HD Traffic, besök Hall 3, monter #240 på Paris Motor Show.

För mer information om TomTom HD Traffic, besök http://www.tomtom.com/services/service.php?id=2

För ytterligare information kontakta:
Martin Ågren, presskontakt för TomTom i Sverige
Telefon: 46 708 93 50 31
E-post: martin.agren@hkstrategies.com

Om TomTom
Grundat 1991, TomTom (AEX:TOM2) är världens ledande leverantör av positionerings- och navigationsprodukter och tjänster för bilar med fokus på att förse alla förare med världens bästa navigationsupplevelse. Med huvudkontor i Amsterdam har TomTom över 3500 anställda och säljer sina produkter i över 40 länder. Våra produkter omfattar portabla navigatorer, integrerade infotainment-system för bilar, styrsystem för fordonsflottor, kartor och realtids-tjänster som det prisbelönta TomTom HD Traffic. För världens mest uppdaterade ruttplanerare, inklusive trafikinformation i realtid, besök gärna www.routes.tomtom.com. För mer information besök oss gärna på www.tomtom.com.

Taggar: