ELME väljer SMART LED™ från TopRight

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic får uppdraget att leverera och installera SMART LED™ och flertalet andra LED-produkter till ELME Spreaders tillverkningsenhet i Älmhult. Ordervärdet för denna första etapp ligger på ca 500 tkr.

Affären ligger enligt plan på ett värde av ca 1 Mkr. Beställningen är uppdelad på två etapper, varav den första etappen avser både SMART LED™ och LED-produkter som gatubelysning, ny armatur och fasadbelysning till ELMEs bearbetningshall och utomhusmiljöer i Älmhult. I nästa etapp utrustas även lager, svets- och monteringshallar med TopRights SMART LED™ lysrör, om första delen faller väl ut.

”Att ELME, med sina högteknologiska industriprodukter, väljer att uppgradera sin tillverkningsenhet i Älmhult med vår ljusteknik är SMART LED™ är en viktig milstolpe för oss. Industriföretag har generellt sett redan mycket förmånliga elavtal, men besparingen blir ändå i det här fallet 65% lägre kostnader per år för ELME. Att få ett genombrott på den svenska industrimarknaden med vår SMART LED™ är ett stort kliv framåt, inte bara för oss utan även för miljön och industrins energibesparing”, säger Anders Myrbäck, VD på TopRight Nordic.

Installationen påbörjas under Q4 2020 och ordervärdet för TopRight Nordic är ca 500 tkr.

ELME Spreader AB
ELME Spreader är ett svenskt familjeägt industriföretag som är världsledande tillverkare av lyftaggregat för containerhantering. Huvudkontoret med utveckling, konstruktion och tillverkning ligger i Älmhult och erbjuder företag världen över kostnadseffektiva, högteknologiska och smidiga lösningar för hantering av ISO-containrar.

Om SMART LED™ från TopRight Nordic
Med TopRight Nordics LED teknik erbjuder vi kompletta belysningslösningar – kostnadseffektiva, energisnåla hälsosamma och miljövänliga. Det gör det möjligt att skräddarsy din ljusmiljö. Design och integration, dimbarhet, justering av ljustemperaturen och närvarostyrning är några delar som vi har lösningar på.

Energibesparingen för belysning är cirka 50-90 procent, beroende på jämförelsebelysningens typ och ålder. LED-lysrörens mångfaldiga livslängd jämfört med traditionella lysrör, innebär märkbart lägre drift- och underhållskostnader för belysningen. Besparingen betalar installationen på mycket kort tid, vanligtvis under två år.

TopRight Nordic AB grundades 2012 med fokus på att erbjuda det senaste inom ljusteknik och digitalt glas. Med modern glas- och ljusteknologi förbättrar man säkerheten på vägarna, hjälper varumärken att synas på nya sätt och förvandlar traditionella exponeringsytor till interaktiva upplevelsefönster. Ferm & Persson, HISAB, Visual Solution och TD Light är helägda dotterbolag till TopRight Nordic. TopRight Nordic AB (publ) är ett publikt aktiebolag noterat på NGM börsen.

TopRight Nordic som koncern tar ett helhetsgrepp om projekt både inom nyproduktion och ombyggnad. Våra kunder är arkitekter, byggare, innovationsföretag, utvecklingsledare, fastighetsbolag, industrier, samhällsaktörer och techbolag mfl.

Taptogatan 6 115 26 Stockholm +46(0)8 530 300 50