Skanska lägger uppdragför Nordic Sugar på TopRight

TopRights dotterbolag HISAB har från Skanska Sverige AB fått uppdraget att leverera fackverkslösning i stål till Nordic Sugars anläggning i Örtofta. Ordervärdet är på ca 4,3 Mkr med en option på ytterligare 1 Mkr.

Örtofta Sockerbruk drivs av tyskägda livsmedelsföretaget Nordic Sugar, känt för sitt varumärke Dansukker. Bruket togs i drift 1890 och är idag Sveriges enda kvarvarande betsockerbruk. Fabriken i Örtofta är en av de största och mest effektiva betförädlingsfabrikerna i hela Europa.

Sockerbrukets mål är att bli klimatneutralt 2050 och nu inleds ett samarbete med Kraftringens värmeverk. En ångledning byggs mellan värmeverket och sockerbruket, som ska förse fabriken med fossilfri ånga från och med hösten 2022. Då kommer 25 procent av Örtofta Sockerbruks energi vara fossilfri ånga.

HISAB har genom byggentreprenören Skanska fått i uppdrag att leverera fackverkslösning i stål till projektet som har till syfte att kraftigt minska brukets negativa klimatpåverkan.

“Ett riktigt bra samarbete med Skanska som nu utvecklas vidare genom arbetet med Nordic Sugars anläggning i Örtofta. Vår kraft är att med modern teknik skapa anpassade helhetslösningar och vara en partner i viktiga projekt som detta”, säger Anders Myrbäck, CEO på TopRight Nordic.

TopRights dotterbolag har fått uppdraget att ansvara för stål- och smideslösningar där Skanska Sverige AB är byggentreprenör och vår beställare. Arbetet kommer starta under Q4 2021 och ordervärdet är ca 4,3 Mkr med en option på ytterligare 1 Mkr.

Läs mer på www.toprightnordic.com

För ytterligare information vänligen kontakta
Patrick Csizmadi, affärschef HISAB på 0735-31 61 51 eller via e-post, patrick@hisab.nu

Anders Myrbäck, VD för TopRight Nordic AB (publ) på 0703-32 30 07 eller via e-post, anders.myrback@toprightnordic.com

TopRight är en bolagskoncern – en smart konstellation av olika typer av företag som arbetar med det senaste inom ljusteknik, digitalt glas och konstruktion.

Vi skapar innovativa och effektiva lösningar genom att låta ny teknik smälta ihop med befintlig. Det kan t ex vara exponeringsupplevelser, smarta byggnader, flexibla ytor, avancerade tekniska konstruktioner och energibesparande miljöer.

Våra kunder är arkitekter, byggare, innovationsföretag, retailvarumärken, fastighetsbolag, industrier, samhällsaktörer och techbolag mfl

Det som utmärker oss är vår förmåga att med modern teknik skapa anpassade helhetslösningar.

Vi älskar helt enkelt att göra smart teknik nyttig – för dig och för världen. Tillsammans skapar vi framtiden!

TopRight Nordic AB (publ) är ett publikt aktiebolag noterat på NGM Nordic SME.

TopRight Nordic AB (publ) Taptogatan 6
+46 (0) 8-530 300 50 www.toprightnordic.com