TopRight publicerar Årsredovisningen för 2019.

Resultatet efter skatt för 2019 fastställts till 3,4 mkr vilket är sänkning mot Bokslutskommunikéns siffra som var 4,4 mkr. Revisor anmärker på förvaltningen av bolaget för 2019 och varken till- eller avstyrker att bolagsstämman fastställer resultat och balansräkningen för moderbolaget och koncernen.

Revisor har riktat kritik mot TopRights administrativa rutiner, pekar på risker i upplupna intäkter, likviditet, periodiseringen samt eftersläpning av fakturering.

Revisor rekommenderar att bolagstämman beviljar ansvarsfrihet för ledamöterna och VD. Revisor varken till- eller avstyrker att bolagsstämman fastställer resultat och balansräkningen för moderbolaget och koncernen.

Revisor avger uttalanden med reservation med anledningen av revisionen av årsredovisningen och koncernredovisningen för TopRight Nordic Aktiebolag (publ) för år 2019.

Enligt Revisors uppfattning har årsredovisningen, förutom de möjliga effekterna av de förhållanden som beskrivs i avsnittet Grunder för uttalanden, upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av TopRight Nordic Aktiebolags (publ) finansiella ställning per den 31 december 2019 eller av dess finansiella resultat och kassaflöde för året enligt årsredovisningslagen. Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens övriga delar.

-citat ur revisionsberättelse-

Som en följ av nedanstående Grunder för uttalanden varken till- eller avstyrker vi att bolagsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och koncernen.

Grunder för uttalanden

• Bolaget har under räkenskapsåret 2019 inte haft tillfredsställande interna rutiner och administrativa resurser på plats för att tillförsäkra en i fulla delar tillförlitlig bokföring vad gäller värdering och periodisering av intäkter. Ledningen har informerats om denna anmärkning och har till oss uttalat planen att stärka upp de administrativa rutinerna.

• Bolaget och koncernens verksamhet binder stora belopp i pågående projekt/upplupna intäkter, på koncernnivå 7.850 tkr. Periodisering av intäkter (income recognition) är en väsentlig del i fastställandet av ett korrekt resultat. De upplupna intäkterna var vid revisionstillfället i början på juni 2020 ännu inte reglerade. Orsaken till den kraftiga eftersläpningen i fakturering, uppges av bolagets ledning vara administrativa förseningar hos beställaren. Förseningarna har inneburit betydande likviditetspåfrestning i bolaget och koncernen. Vi har inte erhållit fullständiga revisionsbevis rörande värdet på de upplupna intäkterna och periodiseringen av intäkterna.

• Det kvarstod vid revisionstillfället kundfordringar och övriga fordringar på koncernivå och i moderbolaget som var oreglerade om åtminstone 3.000 tkr. Vi har inte erhållit revisionsbevis som slutligt styrker värdet på dessa poster. Huvudsakligen avser beloppet fordran på kund i Storbritannien, där projekt och reglering av fordran, av ledningen uppges, dragit ut på tiden på grund av rådande coronapandemi.

• Bolaget har balanserat utgifter för utvecklingsarbeten och liknande arbeten (i moderbolaget 1.646 tkr och i koncernen 3.182 tkr). Vi har inte erhållit tillräckliga revisionsbevis för att kunna avgöra om villkoren för aktivering av utvecklingsutgifter är uppfyllda (Bokföringsnämndens K3 p. 18.12).

• Vid revisonen har felaktigt bokförda leverantörsfakturor om ca 3 mkr konstaterats. Dessa har dock styrelsen valt att korrigera för i föreliggandet bokslut. Detta, bland annat, förklarar differensen mot offentliggjord bokslutskommunike.

• Bolagets och koncernens kassaflöden från den löpande verksamheten har varit negativa på grund av de belopp som bundits i pågående arbeten och kundfordringar. Bolagets likviditet har därmed varit ansträngd under året och bolaget/koncemen har varit beroende av tillkommande finansiering.

-Slut på citat ur revisionsberättelse-

Från och med idag finns Årsredovisningen för TopRight Nordic AB (publ) för verksamhetsåret 2019 tillgänglig att ladda ner från TopRights webbplats www.toprightnordic.com.

Denna information är sådan information som TopRight Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juni 2020, kl. 18.00 CET.

TopRight Nordic arbetar med modern glas- och ljusteknologi som förbättrar säkerheten på vägarna, hjälper varumärken att synas på nya sätt och förvandlar traditionella exponeringsytor till interaktiva upplevelsefönster. Ferm & Persson, HISAB, Visual Solution och TD Light är helägda dotterbolag till TopRight Nordic. TopRight Nordic AB (publ) är ett publikt aktiebolag noterat på NGM-börsen.

Taptogatan 6 115 26 Stockholm +46(0)8 530 300 50