Ny bok utmanar synen på musikundervisning

Report this content

Nu kommer boken Design för lärande i musik av Anna-Lena Kempe och Tore West. I boken presenteras hur kommunikationen om och med musik påverkar lärandets villkor. Hur har föreställningar om begåvning och notkunskaper på olika sätt format undervisningstraditionerna i musik? Vad händer när traditionella föreställningar utmanas av det nya framväxande digitala musikaliska landskapet?

Forskning visar att de flesta människor har möjlighet att utvecklas musikaliskt om de får rätt förutsättningar. Idéerna om att musik är till för några få utvalda talanger står under utmaning. Författarna menar att det är dags att uppmärksamma undervisningens funktion i lärandeprocessen.

– När man inte längre ser de musikaliska resultaten som en konsekvens av elevernas begåvning, får lärarnas arbete och undervisningens utformning en större betydelse för kunskapsutvecklingen, säger Tore West.

Utveckling av synen på musikundervisning

I Design för lärande i musik analyseras hur villkoren för kommunikation i möten mellan lärare och elever kan förstås och designas så att fler människor får möjlighet att utveckla sin musikaliska förmåga.

– Nya kunskaper om lärandets villkor tillsammans med nya digitala redskap gör en utveckling av synen på musikundervisning nödvändig, säger Anna-Lena Kempe.

Argumentationen har sin grund i en bred presentation av aktuell forskning om musik och lärande på ett sätt som gör boken attraktiv såväl för studenter på musikhögskolor som för aktiva musiker och musikpedagoger i olika genrer och utbildningsnivåer, liksom för studenter på forskarnivå.

Boken belyser musikundervisning från ett nyutvecklat designteoretiskt perspektiv med grund i socialsemiotiken, och ingår i en serie utgåvor om design för lärande.

Om författarna

Anna-Lena Kempe (tidigare Rostvall) och Tore West är som docenter verksamma forskare och lärare i didaktik vid Stockholms universitet. De har båda lång erfarenhet som musiklärare i olika skolformer från kommunala musikskolor/kulturskolor till musikhögskolor. De disputerade på den gemensamma avhandlingen Interaktion och kunskapsutveckling – en studie av frivillig musikundervisning (2001), och har tidigare skrivit om instrumentalundervisning bl.a. i boken Handlingsutrymme – om utvecklingsarbete i musikundervisning (1998). De har en rik produktion av vetenskapliga artiklar och bokkapitel i facklitteratur, bl.a. i Norstedts Design för lärande (2008).

Bilder på författarna och boken finns på www.norstedts.se > pressrum.

För recensionsexemplar kontakta gärna Fanny Birath, fanny.birath@norstedts.se, 08-769 88 83.

För mer information kontakta gärna:

Anna-Lena Kempe, anna-lena.kempe@did.su.se, 0707-97 31 82

Tore West, tore.west@did.su.se, tel. 0733-21 84 21