En av fem vill att handhygien får högre prioritet på arbetsplatsen

God handhygien bidrar inte bara till att hålla sig själv och andra friskare – det kan också göra dina kollegor och kunder nöjdare, enligt en undersökning som hygien- och hälsobolaget Essity har låtit göra i samband med Global Handwashing Day den 15 oktober. Men handhygien är något det slarvas med – och synen på ens egen handhygien stämmer inte överens med kollegornas.

God handhygien är inte bara ett av de mest effektiva sätten att hindra smittspridning och att undvika sjukdomar på arbetsplatser, det är också ett sätt att öka förtroendet för dig som kollega. En internationell undersökning, utförd på uppdrag av Tork, en del av hygien- och hälsoföretaget Essity, visar att hela 85 procent har en mer positiv syn på personer som tvättar sina händer regelbundet.

- En kollega kan uppfattas både mer professionell och trovärdig om han eller hon tvättar sina händer mer regelbundet. I undersökningen ser vi också att en person med god handhygien framstår mer omsorgsfull mot sin omgivning, säger Helena Taghizadeh, marknadschef för Tork på Essity.

Handhygien kan påverka trivseln
Hela 73 procent av de svenska respondenterna uppger att vetskapen om att andra tvättar sina händer påverkar deras sinnesstämning positivt. På en arbetsplats skulle det kunna bidra till att medarbetare känner sig mer bekväma, trygga, tillfreds och gladare.

• 75 procent anser att de tvättar sina händer tillräckligt ofta varje dag, men bara 19 procent tycker att kollegorna gör det·
  • 23 procent uppger att de skulle tvätta händerna oftare om de visste att det hade positiv inverkan på andra·
  • 18 procent tycker att handhygien borde få högre prioritering på svenska arbetsplatser

Att tvätta händerna med tvål i 20–30 sekunder och torka sig med pappershandduk är en enkel väg till god handhygien. Ändå är det långt ifrån alla som tvättar händerna så ofta som de borde på sin arbetsplats.

– För vem tvättar du händerna när du är på jobbet? För dig själv, dina kollegor eller någon annan? Det finns ett tydligt samband mellan hur vi sköter vår handhygien och hur vi uppfattas av andra. Att tvätta händerna kan helt enkelt bidra till att man uppfattas som en bättre kollega, säger Helena Taghizadeh.

Global Handwashing Day
God handhygien är en nyckelfråga för Essity som också är stolt sponsor till Global Handwashing Day 2018 – en dag instiftad av Global Handwashing Partnership med syfte att öka medvetenheten om, och förståelsen för vikten av god handhygien.

– De flesta känner till hälsoeffekterna av att tvätta händerna med tvål, men som denna undersökning visar är effekterna många fler. Internationella handtvättardagen är viktig och påminner oss om att betydelsen av att tvätta händerna och uppmuntra andra att göra detsamma, säger Carolyn Moore, Secretariat Director of the Global Handwashing Partnership.

Om resultatet
Statistiken i detta pressmeddelande grundas på två undersökningar, båda utförda av United Minds på uppdrag av hygien- och hälsobolaget Essity.
De globala resultaten härrör från undersökningen the Power of Hands survey, vilken genomfördes i sex länder mellan den 9 juli och 6 augusti 2018. Totalt deltog 3 060 respondenter. Nationella kvoter har använts för att behålla ett representativ snitt av befolkningen sett till ålder och kön.

De svenska resultaten härrör från Essentials Initiative Survey 2018 där 15 000 personer från 15 länder fått frågor kring hygien och välbefinnande. I Sverige har 1 027 personer svarat på undersökningen och det är dessa siffror som redovisas ovan. De tillfrågade utgör ett representativt snitt av befolkningen sett ur kön, ålder, livssituation mm.

För ytterligare information, kontakta:

Sofia Hallberg, Communications Director, Essity region Nordic
Mobil: +46 72 14 14 299, E-mail: sofia.hallberg@essity.com

Om Tork®
Varumärket Tork erbjuder professionella hygienprodukter och tjänster till kunder från restauranger, sjukvårdsinrättningar, kontor, skolor och industrier. Produktutbudet omfattar dispensrar samt tillhörande refillprodukter såsom pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter och avtorkningspapper för industri och kök. Genom sin expertis inom hygien, funktionell design och hållbarhet har Tork blivit marknadsledande. Tork är ett globalt varumärke inom Essity och en engagerad partner till kunder i över 80 länder. För mer information om de senaste nyheterna om Tork och innovationerna, besök: www.tork.se.

Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom våra produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2017 var cirka 109 miljarder kronor (11,3 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.

Om Global Handwashing Partnership
Global Handwashing Partnership är en internationell sammanslutning av organisationer dedikerade att främja handtvätt med tvål. Global Handwashing Partnership är glada över Essity partnerskap och stöd till den årliga och internationella handtvättardagen den 15 oktober.