Enkla tips håller influensan borta från klassrummet

Skolstart betyder också ofta starten för influensatider. Men med enkla åtgärder behöver inte en ny termin innebära att man blir sängliggande – varken för elever, förskolebarn eller personal. Självklarheter som att tvätta händerna spelar en stor roll för om man ska klara sig undan influensan eller inte. Men också arbetsmiljön för barn och personal har betydelse.

Skolor och förskolor är tillsammans med offentliga miljöer som exempelvis varuhus och bussar, platser där smitta lätt kan spridas. För den som arbetar eller studerar i en skolmiljö är det svårt att undvika större folksamlingar. Enkla åtgärder kan öka chanserna att inte drabbas av influensa eller andra sjukdomar.

• Inför tydliga rutiner för städning i personalrum och allmänna utrymmen, det skapar en mer hygienisk miljö och försvårar för bakterier och virus att spridas.
  • Satsa på rena och välutrustade toalettutrymmen. Det har visat sig vara positivt för elevernas hygien samt bidra till minskad vandalism och nedskräpning, vilket i sin tur bidrar till att en bättre hygien kan upprätthållas.
  • Använd engångshanddukar som slängs efter användning.

– Det viktiga är att tvätta händerna regelbundet, särskilt före alla måltider, efter toalettbesök och när man kommer hem. Om du äter ett äpple till mellanmål brukar du ofta komma ihåg att tvätta av äpplet, glöm inte att tvätta dina egna händer också det är nog så viktigt. Rutiner är av stor betydelse för att garantera att inte du eller dem i din närhet skall blir sjuka, säger Jenny Logenius SCA, Regional Brand Manager för varumärket Tork.

Tips för handtvätt för förskolebarn

Det är viktigt är att tidigt vänja yngre barn vid att tvätta händerna ordentligt, en vana barnen tar med sig senare i livet. Några enkla tips ger renare händer och friskare barn:

• Använd ljummet rent vatten.
  • Gnid in händerna ordentligt med flytande tvål. En tumregel är att händerna gnids in och tvättas under lika lång tid som det tar att sjunga ”Blinka lilla stjärna” dvs. ungefär 20 sekunder.
  • Torka händerna ordentligt. Det är när man mekaniskt torkar händerna med pappershanddukar som bakterier avlägsnas. Bakterier älskar nämligen fuktiga händer.
  • Vid sjukdomsutbrott och smittor på förskolan komplettera med alkoholgel eller handsprit.

Om man ändå drabbas av influensa, är det bäst att nysa i armvecket eller i en näsduk som sedan slängs. Viktigt är att undvika att nysa i händerna, men om det ändå sker – tvätta dem direkt. Är man sjuk, bör man stanna hemma för att inte smitta sina kollegor eller klasskompisar.

För mer information eller bildmaterial kontakta gärna:
Jenny Logenius, Regional Brand Manager Tork, SCA Tissue Europe.
Tel: 031-746 06 06 Mobil: 070-306 96 06. E-post: jenny.Logenius@sca.com

Om SCA:
SCA är ett globalt hygien- och pappersföretag som utvecklar, producerar och marknadsför personliga hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar och trävaror. Försäljningen uppgår till omkring 11,5 miljarder euro. SCA-koncernen har cirka 50 000 anställda och produktion i 60 länder. I hygienportföljen finns de globala varumärkena TENA och Tork samt de regionala varumärkena Tempo, Zewa, Velvet, Libero, Libresse och Edet. SCA:s hygienlösningar finns tillgängliga i fler än 90 länder.

SCA betraktas globalt som ledande inom hållbar utveckling. År 2007 rankades SCA som världens grönaste papperstillverkare av tidningen The Independent och EIRIS research. Mer information om SCA, hygien och hållbarhet finns på: www.sca.com

Om Tork:
I varumärket Tork ingår ett komplett sortiment av produkter och tjänster inom hygien och städning av offentliga hygienutrymmen, sjukhus, restauranger och industrier. Tork är marknadsledande på många områden och samarbetspartner till företag i över 90 länder. Tork är ett av SCA:s globala varumärken. De senaste nyheterna om Tork och våra innovationer finns på:
www.tork.se