• Tork/

Fler och bättre placerade hållare för avtorkningspapper skulle förbättra arbetsmiljön

Arbetet i restauranger och storkök skulle underlättas om hållare för avtorkningspapper, även kallade dispensrar, fanns tillgängliga på fler ställen. Det framgår av en ny undersökning som Tork, ett varumärke från SCA, genomfört bland personal vid restauranger och storkök i sju europeiska länder, däribland Sverige. Som ett resultat av önskemål från kunder och användare presenterar nu Tork en helt ny produktserie dispensrar, Tork Performance, som utvecklats för att möta de nya krav som ställs på en fungerande arbetsmiljö.

Hälften av all personal på restauranger och storkök menar att arbetet skulle underlättas om hållare för avtorkningspapper och annat avtorkningsmaterial placerades på fler platser och närmare arbetsplatsen. Användningen av papper eller annat avtorkningsmaterial är stor på restauranger och storkök. Över hälften av de tillfrågade menar att de använder detta vid fler än åtta tillfällen per arbetsdag. Två av tre säger att en mindre mängd papper skulle förbrukas om det förvarades i dispensrar eller hållare än om det låg löst. – Tillgänglighet är det viktigaste för att man ska använda papper och annat avtorkningsmaterial på rätt sätt och vid rätt tillfällen. Det framgår av våra undersökningar. Restauranger och storkök som har en klar strategi för hur man hanterar ordning och renlighet löper mindre risk att medverka till en försämrad arbetsmiljö och därmed riskera att effektiviteten och verksamheten påverkas negativt, säger Angela Fredriksson, produkt- och marknadschef Tork. Tork Performance ger effektivare arbetsmiljö Som ett resultat av kunders och användares önskemål har Tork utvecklat den nya produktserien Tork Performance; en serie dispensrar för avtorknings- och rengöringsmaterial av papper eller nonwoven på rulle eller som färdigskurna dukar. Dispensrar för industriellt bruk och ytavtorkning har varit i stort sett oförändrade i nästan 30 år. Nu har Tork kommit med en helt nyutvecklad produktlinje med tydligt fokus på effektivitet, ergonomi och design. Tork Performance består av sammanlagt sex olika dispensrar anpassade för tillverkningsindustri och verkstäder, restauranger och storkök, laboratorier och vårdavdelningar. Dispensrarna är ergonomiskt utformade med greppvänliga ytor och handtag, enkla att använda och att fylla på. Genom sin funktion och design underlättar dispensrarna avtorkning och rengöring och har därmed positiv påverkan på produktivitet, arbetsmiljö, miljö och ekonomin vid en arbetsplats. Den webbaserade undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Netigate i Sverige, Finland, Storbritannien, Tyskland, Polen, Frankrike och Holland (genom telefonintervjuer) bland anställda inom industri, restaurang och storkök samt sjukvården. Sammanlagt har cirka 1 200 personer deltagit.