Hygienvecka på Göteborgs förskolor

Med höst och förskolestart kommer sjukdomarna och en stigande sjukfrånvaro bland barn och personal. Studier visar att förskolebarn är upp till 30 procent mer sjuka i vardagsinfektioner än barn som vistas hemma. Bristande kunskap om handhygien har visat sig vara en bidragande orsak. Men med förbättrad handhygien kan smittspridningen minska kraftigt, vilket gör barnen friskare, minskar antal VAB-dagar och sparar pengar till samhället. Som ett led i arbetet kring handhygien på förskolor lanserar Smittskyddsenheten i Västra Götaland Hygienveckan som startar idag.

Totalsumman för utbetalda VAB-dagar från Försäkringskassan under 2010 för barn mellan 1 och 5 år översteg 2 miljarder kronor. Om förskolebarnens sjuklighet kan minska blir de positiva effekterna många enligt Marianne Bengtsson, hygiensjuksköterska på Smittskyddsenheten i Västra Götaland:

- Barnen blir friskare och användningen av antibiotika och andra läkemedel minskar. Föräldrarnas inkomstbortfall minskar, så även belastningen på vården. Dessutom minskas Försäkringskassans utbetalning för vård av barn (VAB) och samhället får ett lägre produktionsbortfall.

En undersökning bland förskolor i Sverige, som genomfördes av Socialstyrelsen under 2010, visar att det finns stora brister i arbetet med hygienfrågor. Förskolorna ska enligt Miljöbalken ha egenkontroll inom hygien och smittskydd som ett verktyg för att minska just smittspridning. Av de 3 564 förskolor som undersöktes hade endast 1 373 en egenkontroll som motsvarade Miljöbalkens krav.

3-åringar kan tvätta händerna själva
För att stötta förskolorna i hygienarbetet har ett hygienprojekt startats i Göteborgs förskolor, kallat HYFS, Hygiensjuksköterska i förskolan. Syftet är att minska förskolebarnens översjuklighet. Hygienveckan som drar igång denna vecka är ett led i hygienarbetet ute på förskolorna.

- Under Hygienveckan uppmanar vi alla barn, personal och föräldrar att ha extra fokus på hygien. En föreställning för barn ”Prinsessan som inte ville tvätta händerna” ambulerar på förskolorna i Göteborg tillsammans med oss hygiensjuksköterskor för att öka kunskapen kring hygienfrågorna, säger Marianne Bengtsson.

Från 3-års ålder kan många barn tvätta händerna själva men då måste förskolorna vara anpassade så att barnen enkelt når kran och tvål och de måste bli undervisade i hur man går tillväga. Pappershanddukar ska användas istället för frottéhanddukar eftersom bakterier växer till sig i fuktiga och smutsiga miljöer. SCA har i samarbete med Smittskyddsenheten tagit fram ett informationsmaterial kring handhygien anpassat för förskolor och skolor. Materialet innehåller information kring smittspridning samt tydliga och enkla tips och förslag på pedagogiska lekar och sånger kring handhygien för att stötta förskolorna i hygienarbetet. Materialet finns tillgängligt för förskolor i Göteborgsområdet samt för alla intresserade förskolor runt om i Sverige.

Så här tvättar du händerna och minskar smittspridning:

- Tvätta händerna med ljummet vatten och tvål, glöm inte tummarna. Tvätta händerna under lika lång tid som det tar att sjunga Blinka lilla stjärna (dvs ca 20 sekunder). Skölj noga.

- Använd pappershanddukar som slängs - inga frottéhanddukar - för att minska smittspridningen. Torka händerna helt torra. Torra händer sprider inte bakterier.

För mer information om handhygien i sjukdomstider klicka här eller kontakta:

Jenny Logenius, Regional Brand Manager, Tork
E-post: jenny.logenius@sca.com
Mobil 0703-06 96 06  Tel dir. 031-7460606

Marianne Bengtsson, Hygiensjuksköterska
Smittskyddsenheten i Göteborg

Tel: 031-368 56 17 Mobil: 0703-04 60 54
E-post: marianne.l.bengtsson@vgregion.se

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Tork
Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom hygien och rengöring för professionella hygienutrymmen, sjukvård, livsmedelshantering och industri. Tack vare vår förståelse för kundens behov och vår specifika kunskap om hygien och hållbarhet är Tork marknadsledande inom många segment och samarbetar med verksamheter i över 80 länder. Tork är ett globalt varumärke som ingår i SCA:s portfölj.
För mer information om Torks senaste nyheter och innovationer, gå till: www.tork.se

Om SCA
SCA är ett globalt hygien- och pappersföretag som utvecklar och tillverkar hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar, tryckpapper och trävaror.
Försäljning sker i över 100 länder. SCA har många välkända märken, däribland de globala märkena Tena och Tork. Försäljningen under 2010 uppgick till 109 miljarder kronor (EUR 11.5 miljarder). SCA har omkring 45 000 anställda.

För mer information, gå till:www.sca.com

Vår hållbarhet
SCA är erkänt som världsledande inom hållbar utveckling och rankades under 2010 som ett av världens mest hållbara företag av Corporate Knights och ett av världens mest etiska företag av Ethisphere Institute.