Industriarbetare som använder trasor inte nöjda

82 procent är idag nöjda eller mycket nöjda med sitt rengöringsmaterial som de använder. Men bland de professionella som idag använder trasor för rengöring är nästan alla missnöjda. Detta visar en färsk undersökning som varumärket Tork inom företaget SCA låtit genomföra. Undersökningen riktade sig till inköpschefer och beslutsfattare inom verkstad och industri i Sverige.

Det vanligaste rengöringsmaterialet att använda, enligt undersökningen, är papper (41 %), non-woven (31 %) och trasor (41 %). Undersökningen visar att 82 % är nöjda med sitt rengöringsmaterial, medan 18 % är direkt missnöjda. De som svarat att de är missnöjda använder helt och hållet trasor istället för papper eller non-woven-dukar för rengöring. När det gäller frågan om rengöringsmaterialet alltid är perfekt för det jobb som man vill göra svarar 28 % att de anser sig behöva många olika produkter för att få jobbet gjort och 25 % skulle gärna se fler alternativa rengöringsprodukter. 22 % svarar att de är nöjda, eftersom de kan göra allt rengöringsjobb med endast en produkt. –Vi vill uppmuntra personer som arbetar inom industri och verkstad att reflektera över vad de använder för avtorknings- och rengöringsmaterial. Undersökningen visar att flera verkstäder gärna provar nya och bättre produkter som är bättre och mer effektiva. Det är glädjande att många redan idag använder nonwoven eftersom det förutom bättre kvalitet dessutom är mer kostnadseffektivt än textiltrasor, säger Angela Fredriksson, produkt- och marknadschef, på SCA Tissue Europe. När det gäller önskad effekt vid användning av ett rengöringsmaterial anger 49 % att de gärna skulle använda färre antal produkter om det fanns möjlighet, för att få jobbet gjort. Hälsorisker och hög absorption prioriteras De viktigaste kriterierna som branschen vill att ett bra rengöringspapper ska ha: - 67 % bra absorption - 47 % hög kvalitet - 43 % snabb och enkelt att använda - 38 % tunn och flexibel - 27 % slitstarkt När det gäller hälsoeffekterna av rengöringsmaterial och lösningsmedel så är det 43 % som inte oroar sig för detta. Men de allra flesta av dessa menar att de skyddar sig och är medvetna om riskerna. 14 % vill dock hitta rengöringsmaterial som minskar användningen av lösningsmedel. Non-woven-material är ett alternativ till trasor För de som vill prova på ett alternativ till trasor finns en högkvalitativ nonwoven-produkt som heter Tork Premium 530. Om man behöver ett papper som komplement för upptorkning och rengöring finns Tork Advanced 420 Performance som alternativ. Tork Premium 530 är gjort av nonwoven, det vill säga en blandning av syntetiska fibrer och cellulosa. Det slitstarka materialet ersätter tygtrasan och tål upprepad användning på alla slags ytor. Materialet är kraftigt och hållbart och skyddar användaren mot både varma och kalla föremål. Materialet går att använda tillsammans med alla slags vätskor och lösningsmedel och rengör effektivt smuts. Tork Advanced 420 Performance är tillverkad med så kallad TAD-teknik (Through Air Drying) vilket ger ett mycket mjukt, följsamt och starkt material. TAD-tekniken innebär också en mycket bättre absorption. Material kan användas för att torka både ytor och händer snabbt och effektivt. *Undersökningen genomfördes i samarbete med undersökningsföretaget Netigate under perioden juni till augusti 2009, i Sverige och Holland. 219 respondenter svarade i Sverige och 209 respondenter i Holland. För mer information och bilder, vänligen kontakta: Angela Fredriksson, produkt- och marknadschef, SCA Tissue Europe Tel: 031-746 01 40 Email: angela.fredriksson@sca.com