Ny förpackningslösning avlastar lokalvårdarens vardag

Nu lanseras Carry Pack, ett lättburet plastemballage för kedjevikta pappershanddukar med en förpackningslösning inspirerad av blöjindustrin. Den nya förpackningen underlättar lokalvårdarnas vardag där många tunga lyft ingår.

Tork har genomfört en kartläggning av hur de kunder som hanterar förpackningarna med kedjevikta handdukar upplever hanteringen. Det visade sig att många upplevde de gamla förpackningarna som otympliga, svåra att bära och att det var svårt att på ett enkelt sätt identifiera innehållet i förpackningarna. En stor del av de som jobbar med lokal- och fastighetsvård är kvinnor som behöver lyfta eller förflytta varje förpackning två eller tre gånger vilket gör att en enklare hantering underlättar mycket. För att hitta en lösning på problematiken tittade Tork på konsumentsidan och fann en passande lösning i blöjindustrins smidiga och komprimerade förpackningar. Blöjpaketen är dessutom försedda med slitstarka handtag vilket gör dem lättare att bära, det går nu att bära två förpackningar åt gången. – En annan målsättning vi hade med nya Carry Pack var att den miljömässigt skulle vara minst lika bra eller bättre än dagens förpackning. Carry Pack förpackningen väger 20 % mindre än dagens förpackning, det gör att den i en livscykelanalys är bättre eller likvärdig med dagens förpackning beroende på hur den återvinns. Detta i kombination med de ergonomiska vinsterna för personalen gör Carry Pack till en förpackning i tiden, säger Jenny Logenius, Produkt- och Marknadschef för Tork. Förutom de ergonomiska vinsterna med förpackningen är den mindre utrymmeskrävande och den går dessutom lättare att förvara då den både kan staplas stående och liggande. Plasten i Carry Pack är vattenresistent vilket gör att den till skillnad från wellpapplådan tål att ställas på fuktiga underlag eller vid behov kan stå utomhus under kortare stunder. Samtliga förändringar är ämnade för ett bekvämare användande för personalen i både förpackningshantering och i påfyllningsmomentet av pappershanddukarna.