Ökat fokus på hygien ställer höga krav på handhygienprodukter

-ny undersökning visar att 30 procent anser att hygienstandarden bör förbättras Efter förra årets pandemi tvättar nu både personal och patienter händerna oftare och mer noggrant. Det innebär att höga krav ställs på hygienprodukter som tvålar och alcogel. Tvålarna ska exempelvis vara skonsamma mot huden för dem som tvättar händerna ofta och produkterna ska också vara hygieniskt förpackade, enkla för personalen att byta och ge minimalt med avfall.

Varje år genomför SCA en global undersökning om människors vanor och attityder till hygien, Hygien Berör.* Den nya undersökningen visar att uppmärksamheten kring hygienen inom vårdsektorn är viktig: 30 procent av de tillfrågade svenskarna ansåg att hygienstandarden behövde förbättras inom vården. Undersökningen visar även att det råder en enighet om att hygien generellt måste prioriteras, något som den nya hygiensatsningen från Tork vill bemöta utifrån kundernas behov och önskemål. – För personal som måste tvätta sina händer ofta är det viktigt att tvålar, lotioner och alcogeler är så skonsamma mot huden som möjligt. Samtidigt är det av högsta vikt att produktsystemen har högsta hygieniska standard, säger Jenny Logenius, Produkt- och Marknadschef för Tork. Slutet tvålsystem för bästa hygien Enligt en studie från 2007 kan öppna tvålsystem ge upphov till bakterier och spridning av infektioner.** Studien visade att 25 procent av de öppna tvåldispensrarna hade farligt höga halter av bakterier jämfört med de slutna tvålsystemen där inga bakterier återfanns. Innehållet i de nya slutna tvålflaskorna från Tork kommer tack vare det nya systemet aldrig i kontakt med den omgivande miljön och bakterier och smuts kan inte kontaminera tvålen. Tork tvålsortiment ger tillsammans med alcogeler en komplett handhygienlösning. Samtliga produkter är dermatologiskt testade och tvålarna har ett pH-värde omkring 5 som ligger nära hudens eget. Med hjälp av ett komplett handhygiensystem med skonsamma och förslutna produkter reduceras risken för torra och nariga händer för personer som måste tvätta händerna ofta. Mängden plast är dessutom mindre i de nya flaskorna trots att det nu ingår en pump. -Eftersom flaskan ”kollapsar” efter användning och då blir lättare att platta till blir avfallsmängden cirka 70 procent mindre än med de tidigare refillflaskorna trots att det nu ingår en pump. Belastningen på miljön blir nu avsevärt mindre då avfallsmängden minskar betydligt. Tvålarna är dessutom märkta med Svanen vilket säkrar de miljökrav som ingår i vårt miljöarbete, säger Jenny Logenius, Produkt- och Marknadschef för Tork.. * Undersökningen genomförs årligen i samarbete med United Minds i 9 länder. ** The Bulk Soap Contamination Study Summary. Charles P. Gerba För mer information kontakta: Jenny Logenius,Produkt- och Marknadschef Tork Tel: +46 31-746 06 06 , mobil: +46 70-306 96 06 E-mail: jenny.logenius@sca.com Fakta om undersökningen Hygien Berör (Hygiene Matters) SCA genomför varje år en global undersökning om människors vanor och attityder till hygien och hälsa samt hur de relaterar till andra aktuella frågor och trender. 2009 års undersökning handlar om hur globaliseringen påverkar hygien och hälsa världen över, med fokus på pandemi, urbanisering, skolmiljö och kunskapsinhämtning. Undersökningen har initierats av SCA och utförts av omvärldsanalysföretaget United Minds med hjälp av undersökningsföretaget Cint. Nio länder har undersökts: Sverige, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Ryssland, Kina, Australien, USA och Mexiko. Fakta om undersökningen The Bulk Soap Contamination Study Enligt The Bulk Soap Contamination Study, en studie utförd av doktor Charles P. Gerba på universitetet i Arizona, kan tvålen i öppna dispensersystem bli kontaminerad med olika bakterier och på så sätt bidra till smittspridning och infektioner. I studien samlades prover från flytande tvål i öppna dispensrar in från hela USA. En analys av mängden bakterier i tvålarna gjordes och dr Gerbas undersökning visar att öppna tvåldispensersystem är en hälsorisk i offentliga miljöer. Fakta SCA Tork tvålsortiment Tork har tagit fram den nya tvålserien efter kundernas behov och önskemål, sortimentet ska passa de flesta användarna. Alla syntetiska konserveringsmedel (parabener) är borttagna och ersatta med naturliga konserveringsmedel, samma som används i sylter och marmelader. Tvålarnas pH-värde är 5, nära hudens eget. Alla tvålar innehåller mjukgörande ämnen som förhindrar uttorkning. Formuleringarna är framtagna för att passa användarnas behov och möta deras önskemål. Torks tvålsortiment är en komplett serie för rengöring och uppfräschning av händer samtidigt som den är aktivt mjukgörande för huden.