Så tycker svenskarna om hygienen på restauranger

- Färsk undersökning visar att fyra av fem väljer att gå någon annanstans om restaurangen upplevs ohygienisk

Ser restaurangen vi tänkt besöka ofräsch ut har vi inga problem att gå vidare till nästa ställe. Det visar årets Toalettbarometer från Tork som presenteras i samband med World Toilet Day den 19 november. Hela 79 procent av oss svenskar har vänt i dörren till en restaurang de senaste åren för att den inte har känts fräsch.  87 procent gör kopplingen att om toaletten på restaurangen är ofräsch, så är även köket det.  Finare krogar, kvällsöppna restauranger och hotellrestauranger får bäst betyg när det handlar om den upplevda hygienen. Totalt har 500 svenskar och 4000 européer tillfrågats i undersökningen.

Svenskarna har inte speciellt höga tankar om restaurangbranschen och hygienen på restaurangerna. Var femte tror att kökspersonalen låter bli att tvätta händerna innan de börjar laga mat och att man sällan eller aldrig använder hårnät eller engångshandskar när man tillagar mat som inte ska kokas. Än värre är att var tredje svensk tror att kockar och annan kökspersonal plockar upp mat som ramlat på golvet för att sedan använda i matlagningen.

-          Jag tror inte att situationen ute på restaurangerna är riktigt så illa som undersökningen visar. Men det spelar ingen roll så länge gästerna har den uppfattningen. Här har restaurangbranschen uppenbarligen ett område att arbeta med, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Mest skeptiska är svenskarna till hygienen på gatukök, pizzerior och snabbmatskedjor. Finare krogar och hotellrestauranger, tätt följda av kvarterskrogar och sushibarer får däremot betydligt bättre betyg.

För att besökaren ska uppleva att restaurangen känns fräsch är det viktigt att lokalen är välstädad (58%), toaletten ren (37%) och att man kan se in i köket (5%). Att toaletten är viktig för den allmänna uppfattningen om hygienen på restaurangen, visar även tidigare undersökningar från Tork. I förra årets Toalettbarometer uppgav 46 procent att restaurangtoaletterna ofta kändes ofräscha och hälften av de tillfrågade använde bara toaletten om de absolut måste. I en undersökning från 2008 sa hela 64 procent att de vänt i dörren till restaurangtoaletten eftersom den inte känts fräsch. I samma undersökning sa 61 procent att en fräsch toalett var viktig för att man skulle vilja besöka restaurangen igen.

-          Toalettbarometern är vår årligen återkommande aktivitet för att sätta fokus på hygien i samband med World Toilet Day. I år har undersökningen fokus på hur allmänheten uppfattar hygienen ute på restaurangerna, säger Rolf Andersson, hygienexpert på SCA.

Undersökningen har genomförts i åtta europeiska länder. Resultatet är ganska likt oavsett om man bor i Sverige, England, Frankrike, Tyskland eller i Finland, Polen, Belgien eller Holland. Störst skillnad visar undersökningen runt vilken typ av restaurang som uppfattas som fräsch eller ofräsch. Där gatukök och pizzerior hamnar i botten i Sverige, får pizzeriorna gott betyg i England. Och i Finland är det kvarterskrogarna som hamnar längst ner. Finare krogar och hotellrestauranger får över lag bra betyg. I undersökningen, som genomförts av Netigate på uppdrag av Tork, har drygt 500 svenskar och över 4000 européer deltagit.

Här är listan över vilka toaletter svenskarna helst undviker. I topp ligger de offentliga toaletterna ute på stan:

• Offentlig toalett
  • Tågtoaletten
  • Toaletten på flygplatsen
  • Restaurangtoaletten
  • Arbetsplatstoaletten

Från topp till bott – här är listan över vilka restauranger svenskarna tycker känns fräschast:

• Finare krogar
  • Hotellrestauranger
  •  Kvällsöppna restauranger
  • Sushibarer
  • Lunchrestauranger
  • Kvarterskrogar
  • Snabbmatskedjor
  • Pizzerior
  • Gatukök

För bilder:

För information:

Rolf Andersson, hygienexpert på Tork
rolf.andersson@sca.com

Jenny Logenius, Brand Manager på Tork
jenny.logenius@sca.com

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Tork
Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom hygien och rengöring för professionella hygienutrymmen, sjukvård, livsmedelshantering och industri. Tack vare vår förståelse för kundens behov och vår specifika kunskap om hygien och hållbarhet är Tork marknadsledande inom många segment och samarbetar med verksamheter i över 80 länder. Tork är ett globalt varumärke som ingår i SCA:s portfölj.
För mer information om Torks senaste nyheter och innovationer, gå till: www.tork.se

Om SCA
SCA är ett globalt hygien- och pappersföretag som utvecklar och tillverkar hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar, tryckpapper och trävaror.
Försäljning sker i över 100 länder. SCA har många välkända märken, däribland de globala märkena Tena och Tork. Försäljningen under 2010 uppgick till 109 miljarder kronor (EUR 11.5 miljarder). SCA har omkring 45 000 anställda.

För mer information, gå till:www.sca.com

Vår hållbarhet
SCA är erkänt som världsledande inom hållbar utveckling och rankades under 2010 som ett av världens mest hållbara företag av Corporate Knights och ett av världens mest etiska företag av Ethisphere Institute.