Så undviker du förkylningen efter semestern!

Pressmaterial till ert höstnummer.

Sommarlovet och semestern är över och det är dags att gå tillbaka till skola och jobb. Vi träffas i större grupper igen och vi vistas mer inomhus. Som ett brev på posten dyker de första fallen av förkylningar upp efter bara några veckor. Och sen följer influensan. Men följer du några enkla råd, minskar du risken att bli smittad.

Se också listan över när svenska föräldrar tycker det är viktigt att barnen tvättar sina händer!

Under förkylnings- och influensaperioder är god handhygien a och o för att vi ska hålla oss friska.

-      Tvätta händerna ordentligt med tvål och ljummet vatten och torka dem riktigt torra på en pappershandduk. Minst 20 sekunder behöver du för att tvätta händerna riktigt rena, de flesta av oss gör det på några sekunder. Och glöm inte att tvätta tumme och handled, säger Rolf Andersson, hygienexpert på Tork, ett varumärke inom SCA.

Fuktiga händer sprider betydligt fler bakterier och virus än torra. På de flesta arbetsplatser, skolor och förskolor använder man idag pappershanddukar istället för t ex frottéhanddukar eller varmluftsblås, vilket har fått ner smittspridningen.

-      Bakterier och virus älskar fuktiga miljöer och trivs på blöta händer. Därför är det väldigt viktigt att torka händerna riktigt torra och helst med en pappershandduk som man slänger efter att man har använt den.

Håll handtag och lysknappar rena
Det finns över 200 virus som orsakar förkylningar och influensa. Förkylnings- och influensavirus sprids snabbt genom hostningar, nysningar och genom kontakt med smittade personer eller objekt. Därför är det viktigt att t ex inte nysa i handen utan i armvecket - eller ännu hellre i en näsduk - och att tvätta händerna efteråt för att inte föra smittan vidare. Tänk också på att hålla händerna från ansiktet. Ögon, näsa och mun är nämligen bra öppningar för virus att ta sig in i kroppen.

Virus dör ganska snabbt utanför kroppen, men kan överleva på t ex dörrhandtag, tangentbord, lysknappar, kranar och hissknappar i upp till 72 timmar. För att minska smittspridningen kan det vara bra att införa rutiner för städning av personalrum och allmänna utrymmen på arbetsplatser och skolor. Framför allt är det bra att torka av ställen som många vidrör flera gånger om dagen.

-      Handtaget på kylskåpet i lunchrummet har t ex visat sig vara en riktig bakterie- och virusbov. Och ett tips kan vara att byta ut den klassiska disktrasan i köket mot en engångshandduk som byts varje dag, säger Rolf Andersson.

Hygien viktigt i svenska föräldrars uppfostran
Givetvis är det även viktigt att tvätta händerna ordentligt efter toalettbesök, när man kommer hem från jobbet eller skolan och innan man lagar mat eller äter, för att inte sprida smittan vidare.

I en nyligen genomförd undersökning som Tork låtit göra, visar det sig att cirka sex procent av alla svenskar är oroliga för att bli sjuka pga av dålig hygien.

32 procent menar att en bättre standard på de offentliga toaletterna skulle bidra till att öka svenskarnas hälsa. Hela 36 procent har låtit bli att gå på en allmän toalett på sista tiden eftersom den inte har känts fräsch.

46 procent menar att hygienen och hälsan skulle öka bland svenskarna om fler tog ett större personligt ansvar för detta.   92 procent av svenskarna tycker att de själva faktiskt gör det, men bara drygt 70 procent tycker att andra gör det.

Samma undersökning visar att svenska föräldrar tycker att den personliga hygienen är lika viktig i uppfostran som trevligt uppförande, att man rör på sig och äter ordentligt och att man jobbar på bra i skolan. Att ha en god hygien ses som viktigare än t ex religion och traditioner när man uppfostrar sina barn.

Framför allt vill de svenska föräldrarna att barnen tvättar händerna vid följande tillfällen:

• Efter toalettbesöket (92%)
  • Innan maten (85%)
  • Efter att man lekt med husdjur (46%)
  • När man kommer hem från skolan (38%)
  • Efter maten (38%)

(Källa:Tork)

5 tips för att minska smittspridningen på din arbetsplats

• Du kan själv hindra smittspridning genom att tvätta händerna ofta och i minst 20 sekunder. Glöm inte att torka händerna ordentligt för att bli av med bakterier.
  • Skapa tydliga städrutiner. Se till att ytor som vidrörs mycket – t ex lysknappar, dörrhandtag och kylskåpshandtag – torkas av dagligen.
  • Byt ut frottéhanddukar eller varmluftsblås mot pappershanddukar.
  • Ställ fram handsprit vid förkylnings- och influensaperioder.
  • Uppmana folk att stanna hemma om de är sjuka!

(Källa: Tork)

Så här tvättar du händerna!

• Skölj med ljummet vatten.
  • Använd flytande tvål och tvätta hela handen. Glöm inte tummen och handleden. Det ska ta ungefär 20 sekunder eller lika lång tid som att sjunga ”Blinka lilla stjärna”.
  • Torka riktigt torrt med en pappershandduk.Om du vill vara extra försiktig – stäng kranen, släck lyset och öppna dörren med pappershandduken.
  • Släng pappershandduken i en papperskorg.

(Källa: Tork)

”Kul” att veta:

•  En nysning kan ske i över 160 km/h.
  • En nysning kan innehålla runt 40 000 droppar.
  • Nästan alla blundar när de nyser!
  • Under en hands nagel finns lika många bakterier som antalet invånare i Sverige.
  • Under en ring på fingret finns lika många bakterier motsvarande hela Europas befolkning.
  • Under ett trasigt nagelband finns lika många bakterier som hela jordens befolkning.

För ytterligare information:

Rolf Andersson, hygienexpert på Tork

rolf.andersson@sca.com

Camilla Hagstedt, Regional Marketing Manager för Tork på SCA
camilla.hagstedt@sca.com

För produktinformation besök www.tork.se

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Tork
Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom hygien och rengöring för professionella hygienutrymmen, sjukvård, livsmedelshantering och industri. Tack vare vår förståelse för kundens behov och vår specifika kunskap om hygien och hållbarhet är Tork marknadsledande inom många segment och samarbetar med verksamheter i över 80 länder. Tork är ett globalt varumärke som ingår i SCA:s portfölj.
För mer information om Torks senaste nyheter och innovationer, gå till: www.tork.se

Om SCA
SCA är ett globalt hygien- och pappersföretag som utvecklar och tillverkar hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar, tryckpapper och trävaror.
Försäljning sker i över 100 länder. SCA har många välkända märken, däribland de globala märkena Tena och Tork. Försäljningen under 2010 uppgick till 109 miljarder kronor (EUR 11.5 miljarder). SCA har omkring 45 000 anställda.

För mer information, gå till:www.sca.com

Vår hållbarhet
SCA är erkänt som världsledande inom hållbar utveckling och rankades under 2010 som ett av världens mest hållbara företag av Corporate Knights och ett av världens mest etiska företag av Ethisphere Institute.