Svininfluensan har förändrat svenskarnas hygienvanor

Städbranschen behöver skärpta rutiner och nya förhållningsregler I dag presenterade SCA sin årliga undersökning Hygien Berör. Det skedde vid mjukpapperstillverkaren Torks monter på ISSA-Intercleanmässan i Amsterdam RAI. I de tio länder som ingår i studien visade det sig att fyra av tio personer har förändrat sina hygienvanor sedan svininfluensan, eller H1N1, bröt ut. Exempelvis sade 75 % av de tillfrågade svenskarna att de tvättar sina händer oftare än tidigare. Av de tillfrågade anser 51 % att skoltoaletternas standard borde förbättras. Med anledning av denna och andra studier vill Tork poängtera hur viktigt det är med bra hygien och hygienlösningar, särskilt för städbranschen.

Skillnader i hygienvanor I Kina har vanorna förändrats avsevärt, 39 % av kineserna uppger att de reser mindre nu än före influensaepidemin. I Mexiko är det däremot färre (13 %). Där hävdar de tillfrågade att de endast marginellt har förändrat sina resvanor. Inte heller svenskarna har förändrat sina resvanor. Att svenskarna ändrat beteende visar sig framförallt i det faktum att de tvättar händerna oftare (75 %) och använder antibakteriella produkter (31 %). Hygien Berör visar tydligt att hygienvanorna har förändrats och att kraven på förbättrad hygien i offentliga miljöer har ökat. Arbetar på en lösning för bättre hygien Svininfluensan har väckt oro bland folk i hela världen. Alla har blivit mer medvetna om hur viktigt det är med personlig hygien. Viruset sprider sig visserligen inte så snabbt längre, men det förekommer fortfarande och enligt hälsomyndigheterna kan spridningen ta fart på nytt. Vår uppgift som mjukpapperstillverkare är att bemöta detta och göra det möjligt att förbättra hygienen. Vi vill därför understryka hur viktig hygienen är för städbranschen. Om städbranschen hade tillgång till bättre och effektivare verktyg skulle i slutänden alla människor känna sig tryggare och säkrare i offentliga miljöer, som exempelvis restauranger, sjukhus och träningslokaler", hävdar dr. Rolf Andersson, Senior Advisor Hygiene vid SCA Corporate. Städbranschen behöver striktare förhållningssätt När det gäller hygien i offentliga miljöer, anser 51 % av de tillfrågade att i synnerhet skoltoaletter borde skötas bättre. De anser att detta är speciellt viktigt eftersom dålig hygien på skolorna kan påverka barnens lärande (50 %). Förutom skolor nämner också de tillfrågade att restauranger (42 %) och kollektivtrafik (37 %) är sådana platser där de ofta lagt märke till dåliga hygienförhållanden. - För alla lokalansvariga står striktare städrutiner högt upp på dagordningen. En av de viktigaste frågorna på fastighetsnivå är för närvarande att utforma regler för lokalvård. I en kontorsbyggnad kan reglerna till exempel gälla noggrannare rengöring av föremål som tangentbord, dörrhandtag och särskild toalettstädning, menar dr. Rolf Andersson på moderföretaget SCA. Om undersökningen I år avhandlas fyra olika ämnen i undersökningen Hygiene Matters. "Influensan som förändrade vår vardag", "Hygien i skolmiljön", "Hygieninformation till de stora massorna" och "Morgondagens hygien och hälsoinformation". SCA har genomfört undersökningen i nio länder: Australien, Kina, Frankrike, Tyskland, Mexiko, Ryssland, Sverige, Storbritannien och USA. I Nederländerna var det ett oberoende undersökningsföretag, PanelWizard, som genomförde studien enligt SCA:s instruktioner. I alla länder valdes 500 deltagare ut utifrån kön, ålder (från 16 år), utbildning, sysselsättningsgrad, familjeförhållanden och inkomst.