Tork Elevation vinner red dot design award

Report this content

Torks nya dispenserserie ”Tork Elevation”, för offentliga hygienutrymmen, har vunnit ytterligare ett prestigefyllt designpris, red dot award. Tidigare har den nya produktserien, Torks största lansering på tio år, vunnit The iF Product Design Award.

Inför lanseringen av ”Tork Elevation” lät Tork kända designers komma med förslag på utformningen. Den svensk-amerikanske designern Thomas Meyerhoffer vann uppdraget att utforma Tork Elevation. Utmaningen var att designa produkter som håller högsta kvalitet inom såväl funktion som estetik. Tork är världsledande på marknaden av produkter för offentliga hygienutrymmen. Torks nya serie ”Tork Elevation” omfattar dispensrar för pappershanddukar, toalettpapper, flytande tvål och airfreshener. Thomas Meyerhoffer valde en elegant och klassisk design som har anknytning till de skandinaviska traditionerna. ”Dessa priser går till SCA som anlitade en riktig designer i utformningen av den viktigaste produktlanseringen på länge”, säger Thomas Meyerhoffer från Kalifornien där han är bosatt. ”Det visar att ett strategiskt tänkande vad gäller design ger resultat”, fortsätter Thomas. Designern Thomas Meyerhoffer har även tidigare utformat produkter som belönats med dessa två av världens mest prestigefyllda priser, The iF Product Design Award och the red dot design award. Tillsammans med Tork upprepas nu hans succé. ”Att vinna dessa priser är en bekräftelse på att man som designer tänker rätt när man tar fram en ny produkt”, avslutar Thomas Meyerhoffer. Den officiella prisceremonin för red dot design award äger rum 29 juni i Essen i Tyskland och i samband med det kommer ytterligare information om priset och motiveringen publiceras. För mer information, vänligen kontakta: Jenny Logenius, produkt- & marknadschef, SCA Tissue Europe Tel: 031-746 06 06 Mobil tel : 0703-06 96 06 Email : jenny.logenius@sca.com Pressinformation red dot award: http://en.red-dot.org/3142.html Om Thomas Meyerhoffer Thomas Meyerhoffer är en designer aktiv inom ett ovanligt brett spektra. Hans innovativa arbete har visats på bland annat muséer och i böcker, han är känd över hela världen. Thomas är född i Sverige och flyttade till Kalifornien i början av nittiotalet där han startade sin karriär på IDEO och Apple. Han är känd som designern bakom Apples eMate, föregångaren till den färgglada design som i slutet av nittiotalet förändrade Apple och datorvärlden för all framtid. Thomas jobbar nu i nära samarbete med internationellt välkända varumärken och innovativa start up företag. Han utvecklar också sin egen serie med unika surfbrädor. Läs mer på www.tork.se eller www.sca-tork.com eller www.meyerhoffer.com

Taggar: