Torra händer är upp till 1 000 gånger säkrare än fuktiga händer

Report this content

Runt om i världen försöker länder på olika sätt att hantera den växande svininfluensapandemin. Att tvätta händerna ordentligt är oerhört viktigt för att minska smittspridningen. Rådet från alla myndigheter, inclusive WHO och CDC, är entydigt; god handhygien hjälper. Trots detta är det fortfarande för få människor som vet hur man tvättar och torkar händerna på det mest hygieniska sättet. – Händer är otroliga redskap som vi använder i princip hela tiden, det gör dem väldigt exponerade och sårbara. Att torka händerna ordentligt är minst lika viktigt som att tvätta dem. Denna kombination är ett enkelt och oslagbart sätt att radikalt minska risken för att bli smittad, speciellt på offentliga platser,” säger Jenny Logenius, produkt- och marknadschef på SCA Tissue Europe. WHO uppskattar att 2 000 000 000 människor*, en tredjedel av jordens befolkning, kan komma att bli smittade innan slutet av pandemin. Virus kan överleva på vanliga ytor i upp till 72 timmar. Med tanke på att vi använder våra händer till nästan allting är en god handhygien av högsta vikt för att minimera smittspridningen. Nyckeln är att torka händerna Fuktiga händer sprider upp till 1 000 gånger mer bakterier än torra händer. Det är därför lika viktigt att torka händerna som att tvätta dem ordentligt med tvål. När man är utanför sitt hem garanterar en engångshandduk i papper att inga bakterier överförs från handduken och att händerna blir helt torra. Upp till 99 procent av bakterierna kan tas bort genom ordentlig torkning av händerna. Okunnighet gör information om tvättning och torkning viktigt I de vanligaste fallen blir händerna bara torra till 90 procent vid avtorkning. Med en engångshandduk i papper kan man på endast några sekunder torkar händerna fullständigt. Under en varmluftstork tar det i genomsnitt 43 sekunder att få händerna torra, dock endast till 95 procent. Pappershanddukar är också det enda alternativ som minskar antalet bakterier på händerna. Antalet bakterier minskar med 77 procent. Många människor tror felaktigt att varmluft är det mest hygieniska sättet att torka händerna på, men jämfört med engångshanddukar kan varmluftstorkar faktiskt öka antalet bakterier på händerna med upp till 254 procent**. En nyligen publicerad studie visar på användarnas attityder gentemot olika torksätt. En klar majoritet, 61 procent, föredrar engångshanddukar i papper, 31 procent föredrar varmlufttorkar och 8 procent föredrar neddragbara textilhanddukar i behållare***. Källor *Intervju av Frank Jordans (Associated Press) med Keiji Fukuda, WHO's Assistant Director-General for Health Security and Environment (July 24, 2009). **Redway, Keith & Fawdar, Shameem (2008). University of Westminster. A comparative study of three different hand drying methods. *** Undersökningen genomfördes av Intermetra för ETS, European Tissue Symposium, och SCA. 3,001 människor I åldrarna mellan 18-65 år från Frankrike, Sverige, Tyskland, Spanien, Polen och Storritannien besvarade ett onlin-frågeformulär i juli 2008. About Tork The Tork brand offers a complete range of products and services within hygiene and cleaning for away from home washrooms, healthcare, food service and industry. Through customer understanding and particular expertise in hygiene and sustainability, Tork has become a market leader in many segments and a committed partner to businesses in over 90 countries. Tork is a global brand in the SCA portfolio. To keep up with the latest Tork news and innovations, please visit: www.sca-tork.com About SCA SCA is a global hygiene and paper company that develops, produces and markets personal care products, tissue, packaging solutions and solid-wood products, with sales of around EUR 11.5 billion. The SCA Group employs approximately 50,000 people and has production in 60 countries. The hygiene portfolio includes global brands TENA and Tork, and regional brands Tempo, Zewa, Velvet, Libero, Libresse and Edet. SCA hygiene solutions are found in over 90 countries. SCA is recognised as a global leader in sustainable development. SCA was recently ranked as the world’s greenest paper company by The Independent newspaper and EIRIS research (2007). For more information about SCA, hygiene and sustainability, please visit: www.sca.com

Taggar: