Tormek och Morakniv i designsamarbete

Report this content

Sedan femtio år är Tormek i Lindesberg världsledare inom slipmaskiner. För två år sedan lanserades Tormek T-1 Kitchen Knife Sharpener som ger hemmakockar en professionell skärpa på bara någon minut. I ett samarbete med Morakniv kommer nu designversionen Tormek T-1 Morakniv 1891.

Tormek T1 Morakniv 1891

2 september släpps det första produktsamarbetet någonsin mellan de två svenska företagen Tormek och Morakniv. Det sker genom Tormek T-1 Morakniv 1891 som fått ett björkhandtag i Moraknivarnas röda färg, deras signum i över hundra år. Knivslipen har även fått en stämpel med samarbetet i det soilda zinkstativet. Lanseringen sker i samband med att Morakniv återupptar produktionen av sina köksknivar Classic 1891 efter ett längre uppehåll.

– Tormek och Morakniv har enormt mycket gemensamt som företag. Vi arbetar båda inom vassa eggar, våra produkter tillverkas i Sverige för kvalitetens skull och vi har passionerade användare i hela världen, säger Samuel Stenhem, vd för Tormek. För oss är Tormek T-1 Morakniv 1891 mer än en knivslip utan även en hyllning till den svenska design- och tillverkningstraditionen.

Tormek T-1 Morakniv 1891 har en långsamt roterande diamantslipskiva som slipar alla sorters köksknivar. Den patenterade styrningen gör det enkelt att välja exakt slipvinkel. Slipningen avslutas på en mjukare kompositbrynskiva för polering och extremskärpa. Tack vare en kompakt storlek passar Tormek T-1 i köksskåpet, men den är främst designad för att stå framme och pryda köket.

Försäljningen av Tormek T-1 Morakniv 1891 sker genom Tormeks webbshop och Moraknivs e-handel och den kostar 4000 kronor. I ett paket tillsammans med en Tormekbrandad allkniv från Morakniv Classic 1891 kostar den 5000 kronor.

För mer information kontakta:
Hugo Öhman, digital marketing & PR på Tormek
Mail: media@tormek.se

Om Tormek AB
Tormek är ett svenskt företag som tillverkar slipmaskiner för eggverktyg. All produktutveckling, design, tillverkning och distribution sker i Lindesberg i Bergslagen. Tormeks maskiner slipar de allra flesta eggverktyg och anses idag vara ledande i branschen av såväl trähantverkare som kockar och hemmafixare. Ja, i princip alla som behöver vassa verktyg. Sedan 2018 ägs Tormek av börsnoterade Lagercrantz Group.

www.tormek.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Tormek och Morakniv har enormt mycket gemensamt som företag. Vi arbetar båda inom vassa eggar, våra produkter tillverkas i Sverige för kvalitetens skull och vi har passionerade användare i hela världen. För oss är Tormek T-1 Morakniv 1891 mer än en knivslip utan även en hyllning till den svenska design- och tillverkningstraditionen.
Samuel Stenhem, vd för Tormek