Torqeedos framgång fortsatte under säsongen 2020

Report this content

Elektriska utombordare tränger undan traditionella bensinutombordare i allt snabbare takt i och med den nya generationens batteridrivna utombordsmotorer. Försäljningen av marknadens mest effektiva elektriska utombordare, Torqeedos, ökade med cirka 50 % år 2019 och under säsongen 2020 har försäljningen mer än fördubblats.

Populariteten för elektriska utombordare är lätt att förstå. Tillförlitligheten hos dagens elektriska utombordare är i toppklass, de är lätta att använda och går tyst. Torqeedo Travel-modellerna har ett inbyggt men lätt löstagbart litiumbatteri, som enkelt kan laddas inte bara från nätspänning utan också från ett 12V eluttag i t.ex. bilen, båten eller via solcellssystem.

Torqeedos produktchef Pasi Partanen från Oy Brandt Ab kommenterar Torqeedos popularitet: ”Elektrifiering av bärbara bensinutombordsmotorer är inte bara en miljö- och värdebaserad lösning. Med den nya generationens elektriska utombordare tar konsumentfördelarna och användarvänligheten ett stort steg framåt från vad man är van vid med traditionella förbränningsmotorer. Det kan sägas att såhär skulle utombordare ha gjorts för länge sedan, om tekniken hade funnits.”

Torqeedos omfattande produktserie inkluderar motorer från en roddbåtstorlek motsvarande några hästkrafter upp till 80 hästkrafter. I Finland har Torqeedos mest populära modell blivit 1103-modellen i Travel-serien. Den direktdrivna och praktiskt taget tysta batteridrivna utombordsmotorn väger endast 17,5 kg med batterier, och är ett överlägset val för roddbåtar och gummibåtar samt som hjälpmotor för segelbåtar.

Torqeedos kan ses på Helsingfors Flytande båtutställning den 13 till 16 augusti 2020 på landavdelningen O1, nära E-bryggan.

Mera information:

Torqeedo-produktchef