Toshiba lanserar ny läsplatta

• 25.7cm (10.1”) Android läsplatta som ger en kraftfull upplevelse
  • Googles Android Market och Toshiba Places ger tillgång till en mängd appar
  • HDMI och and dubbla kameror ger hög flexibilitet

Stockholm den 15 februari 2011 – Toshiba tillkännager idag planerna på att lansera en ny läsplatta på den svenska marknaden. Det senaste tillskottet i företagets växande portfölj av läsplattor passar perfekt för mobila användare som vill ha överlägsen bild- och ljudkvalitet. Läsplattan kombinerar ledande hårdvara med den senaste Android-plattformen vilket ger en en kraftfull mobil upplevelse.

Den nya läsplattan har en 25,7 cm pekskärmsdisplay som gör läsplatttan till en perfekt plattform för att se på bilder, filmer eller surfa på webben. Med nästa generations NVIDIA-processor, flera olika anslutningssätt samt en innovativ design, försäkrar Toshiba att prestandan på denna produkt är av högsta kvalitet.

Specifikationer
Läsplattan drivs av den senaste dubbelkärniga processorn NVIDIA Tegra 2 som genererar smidig multi-tasking, snabb bläddring och hög kvalitet för spel. Pekskärmens ”multi-touch”- funktioner kombinerat med Androids gränssnitt skapar enkel navigering i menyer och applikationer. Med en 1280x800 upplösning är skärmen perfekt för att se på film och ett integrerat gyroskop och 3D-accelerometer ger en storslagen spelupplevelse.

Förbättrad konstruktion ger ökad prestanda
Toshibas läsplatta är designad för att ge överlägsen prestanda och förstklassig upplevelse. Enheten är Toshibas första läsplatta med anpassningsbar skärmteknik, en funktion som gör att bilder blir optimalt anpassade för användaren.

Toshibas Resolution+ teknik är standard och ger en förbättrad videokvalitet som passar skärmens upplösning oberoende av kvalitet på källan. Toshibas ljudteknik optimerar ljudet för att passa omgivningen och via läsplattans inbyggda stereohögtalare ges bästa ljudkvalitet vare sig du ser på film, lyssnar på musik eller spelar.

Omfattande anslutningsmöjligheter
Den senaste trådlösa anslutningen gör läsplattan idealisk för internetsökning, mejl och  sociala nätverk. 802.11n WLAN ger snabb och säker åtkomst till trådlösa nätverk och hotspots. Det valfria mobila bredbandet (3G) ges snabb internetåtkomst oavsett var man befinner sig.

En inbyggd HDMI-port i full storlek möjliggör bild- och filmdelning på stora HDTVs. Läsplattans USB 2.0 är idealisk för att ansluta kameror och externa hårddiskar. Läsplattan har även en mini USB port som gör att den kan användas som en extern lagringsenhet. Platsen för SD-kortet gör det möjligt för användaren att öka lagringsutrymmet och flytta filer.

Läsplattan innehåller dubbla kameror, vilket ger en ökad flexibilitet. En 5,0 megapixel (MP) kamera på baksidan av enheten fungerar bra för både film och stillbild och en frontmonterad 2,0 MP kamera med inbyggd mikrofon är idealisk för videosamtal.

Anpassningsbar design
Den tunna och lätta läsplattan har en design som ger premiumkänsla. Bakstycket har en yta som ger bättre grepp och kromade detaljer omsluter både fram- och baksidans kameror. En utbytbar batterilucka gör att användarna kan anpassa färgen på läsplattan.

Toshibas läsplatta ger tillgång till Googles Android Market direkt från enheten. Vid lanseringen kommer Toshiba Places att vara förinstallerat vilket ger tillgång till Toshiba Marketplace, där användarna kan hitta applikationer optimerade för läsplattans skärm. Toshiba Places ger även användarna möjlighet att dela innehåll till molnet, så att vänner och familj kan komma åt det.

För mer information om specifikationer och eller pressbilder, kontakta:
Jonathan Stara, Spotlight PR på 076-545 40 14 eller jonathan.stara@spotlightpr.se

Om Toshiba Computer Systems:
Toshiba Computer Systems är en av världens största tillverkare av bärbara datorer och har funnits i Sverige sedan 1985, först Toshiba i samarbete med Scribona Distribution och sedan slutet av 2003 på egen hand. Toshiba Computer Systems finns representerat i Stockholm, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn. Toshiba Computer Systems är en del i Toshiba Corporation som även är verksamt inom områden som hemelektronik, digitala konsumentprodukter, industriutrustning, transport och kraftstationer.

I Toshiba-koncernen ingår mer än 740 bolag med totalt 199 000 medarbetare. Omsättningen uppgår till 73 miljarder USD. Mer information om Toshiba och deras produkter hittar du på http://www.toshiba-europe.com

Taggar: