Touchtech: Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2022

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -506 (-881) TSEK
  • Resultatet före skatt uppgick till -1 867 (-1 664) TSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,17 (-0,15) SEK TSEK

Antal aktier per 2022-12-31 uppgick till 11 085 332 st (11 085 332).
(Jämförelsetal inom parentes avser kvartal fyra föregående år)

Perioden 1 januari – 31 december 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 13 118 (7 214) TSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -1 895 (453) TSEK
  • Resultatet före skatt uppgick till -6 275 (-1 997) TSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,57 (-0,18) SEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten -7 090 (-1 923) TSEK

Antal aktier per 2022-12-31 uppgick till 11 085 332 st (11 085 332).
(Jämförelsetal inom parates avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• Inga väsentliga händelser

• Tecknade avtal med befintlig kund för utveckling av en ny produkt för butiker

Utsikter för verksamhetsåret 2023

Bolaget har som primärt mål att växa i återkommande intäkter. Detta genom att erbjuda marknadens bästa mjukvaruplattform av försäljningsverktyg för säljare som jobbar i butik eller wholesale inom konfektionsbranschen. Dessutom avser bolaget att investera i internationalisering för att teckna avtal med modevarumärken på den globala marknaden. Bolaget lämnar inga resultat- och omsättningsprognoser.

VD har ordet

Vi avslutar det fjärde kvartalet 2022 med 4,4 MSEK i nettoomsättning, vilket är en dubblering jämfört med samma period föregående år. Detta är resultatet av ett nära samarbete med våra befintliga kunder, som inneburit att licensintäkterna ökat med 65% och projektintäkterna med 113%. Licensintäkterna uppgick till ca hälften av nettoomsättningen under det fjärde kvartalet och 6.1 MSEK för 2022, vilket är en tillväxt om 65%.

Det nära samarbetet med befintliga kunder har också öppnat upp möjligheter att digitalisera fler arbetsflöden. Ett sådant exempel är det avtal vi nyligen tecknade som avser utveckling av en ny generations mjukvarutjänst som ska förbättra shoppingupplevelsen i butik med hjälp av AI-teknologi.

Samtidigt har strategin och tillvägagångsättet för nykundsförsäljningen kontinuerligt optimerats under hösten, där bland annat tidsbegränsad kostnadsfri utvärdering har resulterat i att beslutsprocesserna i flertalet affärsmöjligheter har kunnat påskyndas. Denna utveckling kommer kontinuerligt att följas upp under våren för att säkerställa att fortsatta investeringar ger önskad effekt i form av nya återkommande licensintäkter.

Övergripande kan vi konstatera att vi går in i 2023 med en ökad efterfrågan för våra produkter och tjänster, flertalet nya affärsmöjligheter och en stark kassa, vilket gör oss redo att stärka vår närvaro och position inom den globala mode-industrin.

För fullständig kvartalsrapport besök: https://www.touchtech.com/corporate/finansiella-rapporter

Touchtech bjuder in till web-konferens den 10 februari 2023 kl 11:30-12:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till kvartalsrapporten. Mer information om hur man anmäler sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate

Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban

Finansiella kommentarer

Intäkter och kostnader:
Nettoomsättningen uppgick under helåret 2022 till 13 118 TSEK, vilket är en ökning med 5 904 TSEK eller 82% jämfört med motsvarande period föregående år. Licensintäkterna ökade med 55% och projektintäkterna (fakturerad tid) ökade med ca knappt 300% jämfört med motsvarande period föregående år. Licensintäkterna från retail-kunder stod för 68,8%, wholesale-kunder för 26,8% och Övrigt/Lima för 4,4%.

Under fjärde kvartalet ökade nettoomsättningen med 2 311 TSEK jämfört med samma period förra året, vilket är en ökning med drygt 110%. Ökningen kan hänföras till fortsatt tillväxt av licensintäkter som ökade med 65% jämfört med föregående år. Samtidigt ökade projektintäkterna under 2022 med knappt 113% jämfört med 2021. Licensintäkterna från retail-kunder stod för 72,2%, wholesale-kunder för 23,5% och Övrigt/Lima för 4,4%.

Touchtech ökade under samma period enligt plan sina rörelsekostnader med 8 122 TSEK. Personalkostnaderna ökade med 2 209 TSEK och övriga externa kostnader ökade med 5 977 TSEK. Denna kostnadsökning beror på omfattande satsningar på sälj- och marknadsföringsaktiviteter, PR & kommunikation och ny strategisk positionering av verksamheten.

Likviditet och finansiering
Vid årsskiftet uppgick Touchtechs banktillgodohavanden till 23,3 MSEK (45,8 MSEK per 31 dec 2021). Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1,0 MSEK att tillgå. Touchtech har inga räntebärande skulder, lånet som fanns 31 dec 2021 om 1,58 MSEK har under året lösts.

Aktivering av FoU
Touchtech har under 2022 balanserat totalt 16,0 MSEK (6,8 MSEK) varav 4,0 MSEK (3,0 MSEK) avser lönekostnader för utvecklingsarbete av Touchtech Plattformen. Bolaget avser att fortsätta balansera lönekostnader då Touchtech Plattformen kommer fortsätta utvecklas. Immateriella anläggnings-tillgångar uppgick per 31 december 2022 till 23,4 MSEK (11,6 MSEK).

Touchtech Vendo, Touchtech Lima och Digital Venue i sin grundutförande är helt färdigställda och ingen vidare aktivering av utvecklingstid behöver ske. Styrelsen anser, efter en nedskrivningsprövning, att värdet är högre än det bokförda värdet avseende immateriella tillgångar.

Avskrivningar
Årets resultat har belastats med avskrivningar om 4 344 TSK (2 333 TSEK). Av dessa avser 4 266 TSEK (2 221 TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.

Teckningsoptionsprogram
På Touchtechs årsstämma den 13 maj 2022 togs det beslut att genomföra en riktad emission av teckningsoptioner till ledande befattningshavare och andra medarbetare av högst 144 000 teckningsoptioner. Programmet för ledande befattningshavare och andra medarbetare uppgick täckningsgraden till 100%.

Principer för rapportens upprättande
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Aktien
Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.

Antal aktier
Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 11 085 332 stycken utestående aktier.

Förslag till disposition av vinst
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2022

Revisors utlåtande angående delårsrapporten
Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.

Årsredovisning och årsstämma
Årsstämma kommer att hållas fredagen den 12 maj 2022 i Göteborg. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig senast tre veckor innan på touchtech.com samt på Spotlight Stock Market.

Nästa rapporteringstillfälle
Delårsrapport Q1 2023 publiceras den 28 april 2023

Touchtech is a SaaS platform with tools that assist salespeople to connect, present and do business with their customers. The platform is used globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to make selling easy and bridge the gap between their physical and digital commerce. Touchtech, a Swedish Fashion-Tech company, was founded in 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman. Since 2017 it is publicly traded on the Swedish stock exchange. Learn more about Touchtech at www.touchtech.com.