Touchtech: Delårsrapport Q2 2023

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3384 (-973) TSEK
  • Resultatet före skatt uppgick till 1641 (-1964) TSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 0,15 (-0,18) SEK

Antal aktier per 2023-06-30 uppgick till 11 085 332 (11 085 332)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Första halvåret, 1 januari – 30 juni 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 11590 (5741) TSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 4 681 (-1390) TSEK
  • Resultatet före skatt uppgick till 1374 (-3201) TSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 0,12 (-0,29) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 1809 TSEK (-3007 TSEK).

Antal aktier per 2023-06-30 uppgick till 11 085 332 (11 085 332)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under det andra kvartalet

• Tecknade avtal med Hultafors

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Inga väsentliga händelser

VD har ordet

Det är med tillfredsställelse jag presenterar Touchtechs resultat för det andra kvartalet samt halvåret 2023. Vi fortsätter att ta fasta steg framåt med en omsättningstillväxt på 100% för både det andra kvartalet och halvåret. Våra återkommande licensintäkter (ARR) och kundfinansierad produktutveckling fortsätter att öka med 52% respektive 150% under det första halvåret jämfört med föregående år, utan någon churn.

Dessutom är orderingången av kundfinansierad produktutveckling fortsatt hög, vilket ger oss styrka och förtroende för en fortsatt positiv utveckling. Vår beslut att fokusera på enterprise-kunder har bidragit till att intressanta affärsdialoger har kommit igång.

Under det andra kvartalet har vi avslutat vår kostnadseffektiviseringsprocess och strömlinjeformat vår organisation. Vi räknar med att de fulla effekterna av dessa åtgärder kommer att ge en årsbesparing på upp till 7 MSEK på årsbasis, vilket kommer att ha en mer påtaglig påverkan från och med det tredje kvartalet.

Ett av våra innovativa initiativ involverar användning av diverse AI-modeller, inklusive Convolutional Neural Networks (CNN) för visuell sökning, djupinlärningsmodeller för textbaserad sökning och generativa AI-modeller, vilka bidragit till den framgångsrika Proof-Of-Concept-lanseringen av vår virtuella provningsfunktion, som tillåter kunden att virtuellt "prova på" kläder innan köp, tillsammans med varumärket Nameit. Dessa AI-lösningar möjliggör bl.a. "liknande produkter” och "shop-the-look"-funktioner, vilket kommer användas i vår kommande lansering av den AI-drivna butikslösningen.

Sammanfattningsvis, med tre på varandra följande kvartal av tillväxt bakom oss, har vi lyckats skapa en solid grund för förbättrad lönsamhet. Vi är bättre rustade än någonsin med en produktiv organisation och en effektiv kostnadsstruktur.

För fullständig kvartalsrapport: https://www.touchtech.com/corporate/

Touchtech bjuder in till web-konferens den 18 augusti 2023 kl 11:30-12:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till delårsrapporten. Mer information för att anmäla sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate

Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban

Finansiella kommentarer

Intäkter och kostnader:
Nettoomsättningen uppgick under första halvåret till 11 590 TSEK vilket är en ökning med 5 849 TSEK eller 101,9% mot föregående år.

Licensintäkterna som för halvåret 2023 utgör 34% av den totala omsättningen ökade under halvåret med 52% jämfört med samma period 2022. Detta kan delas upp enligt följande:

• Licensintäkter från verktyg som erbjuds till Wholesale-kunder/verksamheter motsvarar en ökning med 200% jämfört med 2022.
  • Licensintäkter från verktyg som erbjuds till Retail-kunder/verksamheter ökade med 12% jämfört med föregående år.
  • Licensintäkter från Lima ökade förvisso med 100% men står för knappt 3% av de totala licensintäkterna för halvåret 2023.

Touchtech har under samma period minskat sina kostnader med 341 TSEK. Denna minskning kan hänföras till det initiativ som initierades i början av det andra kvartalet för att strömlinjeforma verksamheten med fokus på bearbetning av enterprise-kunder. Den fulla ekonomiska effekten av initiativet kommer märkas från och med tredje kvartalet.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att första halvåret 2023 har varit mycket framgångsrikt för Touchtech, med en stark tillväxt inom både licens- och projektintäkter samt förbättrad lönsamhet.

Likviditet och finansiering
Touchtechs banktillgodohavanden uppgick efter första halvåret till 18,2 MSEK (34,6 MSEK per 30 juni 2022). Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1 MSEK att tillgå.

Touchtech har inga räntebärande skulder (1,0 MSEK per 30 juni 2022).

Aktivering av FoU
Touchtech har under årets första halvår balanserat totalt 8719 TSEK avseende lönekostnader samt kostnader för underkonsultationer för utvecklingsarbete. Immateriella anläggningstillgångar uppgick per 30 juni 2023 till 28,8 MSEK (17,8 MSEK).

Avskrivningar
Periodens resultat har belastats med avskrivningar om 3 297 TSEK (1 768 TSEK). Av dessa avser 3 276 TSEK (1 728 TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.

Principer för rapportens upprättande
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande angående delårsrapporten
Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.

Aktien
Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget) med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.

Antal aktier
Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 11 085 332stycken utestående aktier.

Nästa rapporteringstillfälle
Delårsrapport Q3 2023 publiceras den 31 oktober 2023.