Touchtech nyhetsbrev – mars 2020

Det är en omvälvande månad vi lämnar bakom oss. På bara några veckor har förutsättningarna för våra kunder inom detaljhandeln radikalt förändrats. Den dramatiskt minskade konsumtionen har lett till att flertalet av våra kunder har temporärt stängt butiker. Osäkerheten om när pandemin är över leder till att många investeringar och projekt skjutits upp.

Med en stark kassa är Touchtech väl rustad att klara sig igenom de kortsiktiga effekterna. Samtidigt förbereder vi verksamheten på en svagare efterfråga av utvecklingsprojekt och utrullningar. Därför har vi beslutat att initiera korttidsarbete och andra kostnadsbesparingar som kommer att reducera Touchtechs kostnadsmassa.

Vi har under det första kvartalet fortsatt att utveckla Touchtech Showroom-lösningen till Bestseller. Drygt 75% av projektet har per sista mars levererats och fakturerats för, vilket motsvarar ca 1,9 MSEK av den totala budgeten på 2,5 MSEK. Tillsvidare fortlöper projektet i lite lugnare tempo och vi har en fortsatt nära och kontinuerlig dialog med kunden.

Eftersom Jack & Jones har stängt större delen av sina butiker har de i samband med detta tillfälligt upphört att använda Touchtech Vendo. Bestseller har dock betonat vikten av att kunna använda Vendo för att genomföra online-försäljningar när butikerna öppnar upp.

Dessutom har vi under mars sålt av större delen av lagret av touchskärmar till kunder och partners. Bland annat har Coop i Norge köpt loss de 12 touchskärmar som de leasade. Totalt innebär det en intäkt på ca 0,5 MSEK.

Nyligen lanserades Touchtechs nya webbsida (www.touchtech.com) som en del av vår strategi att erbjuda våra tjänster och lösningar till globala varumärken och retailers och vi fortsätter att aktivt bearbeta så många som möjligt av dessa kunder.

Vi fortsätter att hålla en nära dialog med alla våra kunder för att förstå deras utmaningar och de digitaliseringsbehov som kommer att uppstå när situationen börjar förbättras. Vi ser redan nu trender som pekar på att rådande situation kommer att bli en katalysator till den oundvikliga digitala transformationen av kundresan. Utifrån dessa insikter och trender utvärderar vi hur vi kan anpassa våra lösningar för att möjliggöra för handlarna att bedriva lönsamma butiker på mindre ytor och optimera personalens insatser.

Nästa uppdatering blir i samband med kvartalsrapporten 30 april.

At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Showroom and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what’s possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.