Touchtech ska växa globalt – väljer BCW som kommunikationsbyrå

Göteborgsbaserade techbolaget Touchtech, som tillhandahåller innovativa omnikanallösningar för handel och grossister, är i en stark tillväxtfas. Nyligen togs en ny strategisk ägare in i form av Heartland, sedan tidigare ägare av bland annat Bestseller, Klarna och Zalando. Touchtech tar nu nästa steg mot en global expansion och väljer samtidigt BCW som global kommunikationsbyrå.

”Touchtech vill bidra till att framtidssäkra verksamheter inom handeln, att försäljningen blir mer hållbar och inte minst att fler arbetstillfällen inom handeln kvarstår. Det kan vi bidra med genom våra strategiska omnikanallösningar som också är väl integrerade med befintliga system inom handeln. Vi vet att handeln står inför stora utmaningar och vi vill gärna möta och lösa dessa utmaningar tillsammans. När vi nu går in i en global expansiv fas blir det också viktigt att vår kommunikation speglar det uppdraget och därför väljer vi att arbeta med en erfaren byrå som BCW i det arbetet” säger Deniz Chaban, vd för Touchtech.

Företaget har redan knutit till sig strategiska samarbetspartners inom handeln som danska jätten Bestseller med varumärken som Vero Moda och Jack & Jones.

”Vår främsta målgrupp, konfektionsbranschen, har digitalisering högt på agendan inom både grossist- och handelsverksamheten. Vi har nu en ny stark ägare som bidrar med finanser, en innovativ produktportfölj som ger bevisad effekt, ett nytt sälj- och utvecklingsteam och nu även en kommunikationsbyrå som bidrar till företagets utveckling och globala satsning.”

Touchtech rapporterade ett starkt föregående år, 2021, med bland annat 100 procent högre licensintäkter jämfört med början på året. I styrelsen återfinns också tunga namn inom handel och digital transformation; bland annat Magnus Emilson, grundare och styrelseordförande för Visit Group, NA-KD och Jetshop, Mattias Wicksell som i 20 år arbetade med Nike samt Tor Dyrssen som har över 30 års erfarenhet från världens mest exklusiva varumärken med flera.

Det är BCW Stockholm som i huvudsak kommer att arbeta med Touchtech, där finns lång och beprövad erfarenhet av storkunder som Amazon Sverige, Trygg-Hansa, BMW och Tiktok.

”Touchtech är ett otroligt spännande bolag som erbjuder en framtidssäkrad lösning för en ansatt bransch med stora utmaningar. BCW arbetar med både stora och små techbolag, nationellt som internationellt, och kommer att bidra med erfarenhet, nätverk och inte minst globala resurser som kan bidra till en positiv utveckling för Touchtech och vi ser fram emot samarbetet” säger Marta Karlqvist, vd för BCW Norden.

BCW kommer att inledningsvis fokusera på strategisk och operativ varumärkes- och PR-kommunikation i ett löpande uppdrag.

För mer information:
Deniz Chaban, VD Touchtech, +46 (0)31 - 75 73 260, deniz@touchtech.com
Andreas Ivarsson, kundansvarig BCW, +46 (0)76-855 55 75, andreas.ivarsson@bcw-global.com
Ander Åker, presskontakt BCW, +46 (0)73-531 45 71, anders.aker@bcw-global.com

Touchtech grundades 2008 av Deniz Chaban med huvudkontor i Göteborg. Bland ägarna märks Heartland, storägare i handelsplattformarna Zalando, Asos och i Bestseller. Touchtech tillhandahåller globalt marknadsledande, tekniskt strategiska och integrerade omnikanallösningar som kan bidra till att framtidssäkra verksamheter, skapa hållbar försäljning, bibehålla arbetstillfällen och erbjuda butiks- samt online-lösningar som förstärker varumärkesupplevelsen. Touchtech jobbar med varumärken som JLindeberg och Axel Arrigato och finns på 400 Jack & Jones-butiker i Europa där det används dagligen av tusentals butikssäljare. Touchtechs lösningar har hög användarvänlighet och kompabilitet och kan integreras med vanliga system för ERP, e-handel, PIM och POS.  För mer information besök www.touchtech.com

Om BCW
BCW är en av världens största kommunikationsbyråer och är ett resultat av sammanslagningen av Burson-Marsteller och Cohn & Wolfe. BCW erbjuder digitalt och datastyrt kreativt innehåll samt integrerade kommunikationskampanjer med grund i förtjänad media. Byrån arbetar över alla kanaler för kunder inom B2B, konsument, företagsledning, krishantering, CSR, sjukvård/hälsa och teknologisektorer. BCW är en del av WPP (NYSE: WPP). För mer information besök www.bcw-global.se