Touchtech tecknar order värd 3,6 MSEK med världens största modebolag – Bestseller

Touchtech har tecknat ett treårsavtal med Bestseller, ett av världens största modebolag, avseende licenser till ett värde av 3,6 MSEK. Uppdraget avser utveckling och leverans av Touchtech Showroom som är en ny produkt där delkomponenter från Touchtech Vendo och Lima kombineras. Touchtech Showroom kommer potentiellt resultera i att alla Bestsellers showrooms digitaliseras.

Projektet är utformat som ett partnerskap mellan Bestseller och Touchtech, där resurser, processkunskap, teknisk kompetens och finansiering kommer att garantera för en unik produkt, resulterande i en 100% digital process för showrooms.

Initiala licensinbetalningarna kommer att göras i förskott fram till sista september 2019. Vid fullt genomförande innebär avtalet en årlig återkommande licensintäkt som överstiger det initiala ordervärdet på 3,6 MSEK. Utvärdering av de första installationerna förväntas ske under senhösten 2019. Touchtech Showroom kommer att marknadsföras som en av flera produktivitetshöjande lösningar inom konceptet ”Endless-Aisle”.

Genom ett digitaliserat showroom kan Bestsellers återförsäljare ta del av kommande kollektioner och genomföra digitala beställningar, vilket minskar behovet av fysiska prover och lokalyta. Att minska användandet av fysiska prover ger stora besparingar i produktion-, frakt-, hyres-kostnader samt en minskad miljöpåverkan.

Parallellt fortgår utvärderingen och affärsdiskussionen gällande en vidare utrullning av Touchtech Vendo i Jack & Jones butiker som för närvarande är i drift i Jack & Jones butiker i Danmark, Tyskland, Holland och Belgien.

Deniz Chaban, VD på Touchtech, kommenterar affären:

”Att Bestseller väljer att samarbeta med Touchtech för att digitalisera sina showrooms och fysiska butiker är ytterligare en bekräftelse på att våra lösningar är i absoluta framkant på den internationella retail-marknaden. Touchtech Showroom är ett nytt lösningsområde med stor global potential och kompletterar våra befintliga lösningar väl.”

Bestseller är ett danskt internationellt modehus med över 20 varumärken, som inkluderar bl.a. Jack & Jones, Vero Moda, Only, Vila och många fler. Bestseller har över 4 000 butiker runtom i världen.

031-75 73 260

Denna information är insiderinformation som Touchtech AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2019-05-28.

Touchtech är ett innovativt svenskt bolag som tillhandahåller helhetslösningar till detaljhandeln för att digitalisera butiksupplevelsen och öka försäljningen i butik. Bolaget utvecklar och säljer tre produkter: Touchtech Lima, Touchtech Vendo och Touchtech Showroom. Produktserien består av interaktiv mjukvara som installeras på större touchskärmar och används i fysiska miljöer som butiker, showrooms och mässor. Bolagets produkter och konceptuella lösningar ”The fitting room”ryms inom det begrepp som benämns ”Endless-Aisle”, vilket kan översättas till ”oändlig hylla” på svenska. Begreppet syftar på att via en touchskärm kunna presentera och hantera oändligt med information om t.ex ett produktsortiment.