Tourico Holidays fördubblar antalet hotellövernattningar i Mellanöstern 2017

Report this content

Mellanösterns hotellindustri visar en lovande tillväxt och minskade avbokningar när Tourico ökar sitt regionala engagemang

DUBAI- 20 april 2017 – Tourico Holidays, världens snabbast växande grossistföretag inom reseförmedling, redovisade idag uppgifter som visar att antalet hotellövernattningar för resande till Mellanöstern under 2017 har ökat med 112 procent jämfört med samma period förra året. Det är dessutom uppmuntrande att resande från samma marknad också ökar. Hotellövernattningar, vilka såldes från Mellanöstern, ökar med 138 procent till slutet av 2017 – vilket betyder att hotellbokningar fram till årets slut kommer att fördubblas jämfört med samma period 2016.

Resebokningar från Kina är en drivande kraft för marknadens framgång inom hotellindustrin. Tourico rapporterar en markant ökning av kinesiska turister till Mellanöstern, en rejäl ökning med 60 procent av redan bokade hotellrumsövernattningar för 2017. Dessutom har USA ökat sina hotellrumnätter till Mellanöstern med 12 procent jämfört med samma period förra året. Ökningarna i Tyskland (+21%), Kanada (+8%) och de sydamerikanska länderna(+9%) har också varit viktiga bidragande orsaker för ökningen.

”Under de gångna åren har det blivit uppenbart - hotellindustrin i Mellanöstern boomar” säger Ala Andriuta, produktchef för Mellanöstern hos Tourico Holidays. ”Antalet hotellövernattningar är högt, centrala marknader som till exempel Kina och USA har en fortsatt ökad efterfrågan för regionen, andelen hotellavbokningar har sjunkit med 45 procent 2017, och även invånarna i Mellanöstern bokar fler hotellövernattningar än någonsin.”

Tourico Holidays flyttade nyligen in i nya lokaler i Business Bay i Dubai – experterna för Mellanöstern som tidigare var stationerade i Europa och USA finns nu på det lokala kontoret. Sedan flytten i november 2016, har Tourico ökat sin partnerportfolio med över 40 procent – distributionskunder som Al Tayyar Travel Group i Saudi Arabien, Atlas Travels i Turkiet och Satguru Travel i Dubai har tillkommit.

Företaget har dessutom precis startat ett partnerskap med en huvudleverantör, Address Hotels + Resorts, ett världskänt lifestyle-lyxvarumärke i Dubai. Tourico kommer nu att arbeta med Address Hotels + Resorts för att sälja rum i deras priskrönta anläggningar, Address Dubai Mall, Address Dubai Marina, Address Montgomerie, Address Boulevard och Palace Downtown.

Bokningarna av förköpta hotellövernattningar, så kallade ”ExclusiveDeals”, har 2017 dessutom ökat med mer än 150 procent i Mellanöstern. För över 20 år sedan var Tourico pionjärer när de köpte stora rumskontingenter och idag är den strategin en av huvudanledningarna för företagets tillväxt på Mellanösternmarknaden.

”Att anställa lokala medarbetare och ha en komplett försäljningsavdelning i Dubai har tillåtit oss att utöka vår partnerportfolio i Mellanöstern, men det har också varit livsviktigt för att stödja dessa partner och garantera dem att vi utvecklar nära och långlivade affärsrelationer” säger Sham Ganiwalla, Tourico Holidays regionala försäljningschef för Mellanöstern. ”Ökningen av hotellövernattningarna, förbättringarna av avbokningstalen och försäljningen av våra ExclusiveDeal-objekt är tre saker vi är mycket stolta över.”

Daniel Barchet
B & B Medien
dbarchet@bundbmedien.de

Om Tourico Holidays
Tourico Holidays är ett ledande globalt företag som förmedlar resor och direktkontrakterar researrangörer såsom hotell, flygbolag, kryssningsföretag, turistattraktioner, biluthyrningar, semesterboenden och annat. Tourico Holidays arbetar med stora volymer, som en slags grossisst till den här förteckningen och har över 4 900 kunder i 100 länder som använder deras teknologi.

Taggar: