Tourico Holidays i partnerskap med Nordic Choice Hotels

Den globala resegrossisten rapporterar en ökning inom hotellbokningar både från och till Norden

LONDON, STORBRITANNIEN – 30 augusti, 2016 – Tourico Holidays, världens snabbast växande grossistföretag inom reseförmedling, tillkännagav idag ett nytt partnerskap med ännu en leverantör - Nordic Choice Hotels, en av Nordens största hotellgrupper. Tourico kommer nu att sälja från Nordic Choices utbud – som består av 187 hotell och mer än 32 000 rum i 5 länder - till sina 4 900 distributionskunder.

Under det senaste året har Tourico sett en 20-procentig ökning inom hotellbokningar av resande till de nordiska länderna.  De största marknaderna som driver på ökningen av resande till de nordiska länderna inkluderar Kina (400 procent), Indien (89 procent), Mexiko (59 procent), Colombia (26 procent) och Kanada (113 procent).

“Eftersom efterfrågan på de skandinaviska länderna fortsätter att öka, kommer vårt partnerskap med Nordic Choice att innebära att vi kan erbjuda resande och klienter ännu fler högklassiga hotell i regionen”, sa Niklas Pettersson, regional VD för produktutveckling i Norden och Baltikum för Tourico Holidays. “Omvänt, kommer vårt unika globala klientnätverk att hjälpa Nordic Choice med att fylla ännu fler rum och utvidga sin kundbas – och på så sätt se till att en väldigt framgångsrik hotellgrupp kommer att fortsätta växa även i framtiden.”

Som en källmarknad har även hotellbokningar av nordiska resenärer ökat.  Från förra året har bokningar från regionen gjort ökat starkt med över 30 procent, där den största ökningen har skett till Latinamerika (55 procent), Nordamerika (20 procent), Asien kring Stilla Havet (10 procent) och Europa (10 procent).

“Det nordiska rese-ekosystemet är just nu på en väldigt hälsosam, hållbar plats”, sa Pettersson.  “Lokala leverantörer ser en stadigt växande efterfrågan från andra regioner i världen, medan skandinaviska konsumenter, resesäljare och resedistributörer fortsätter att själva boka resor.”

Om Tourico Holidays

Tourico Holidays är ett ledande globalt företag som förmedlar resor och direktkontrakterar researrangörer såsom hotell, flygbolag, kryssningsföretag, turistattraktioner, biluthyrningar, semesterboenden och annat.  Tourico Holidays arbetar med stora volymer, som en slags grossisst till den här förteckningen och har över 4 900 kunder i 100 länder som använder deras teknologi.

Om Nordic Choice Hotels

Nordic Choice Hotels består av 5 hotellkedjor: Clarion Hotel®, Clarion Collection®, Quality Hotel™ och Comfort Hotel® samt 10 självständiga hotell.