Thailändsk provins får pris som No.1 ASEAN Clean Tourist City

Nan, en liten multikulturell provins belägen vid Nan-floden i Norra Thailand mottar pris som No.1 ASEAN Clean Tourist City. Priset är resultatet av ett starkt samarbete mellan provinsens myndigheter och det lokala folket, med ett syfte att hålla gator och hem rena. Nan föregår med ett utmärkt exempel för andra provinser och gör det till en av de mest attraktiva städerna att besöka.

Provinsen har blivit vald som No.1 ASEAN Clean Tourist City Standard 2018-2022 vid ASEAN Tourism Forum 2018 som hölls den 26 januari. Syftet med priset är att uppmärksamma städer som ägnar sig åt miljövård och arbetar aktivt med att bibehålla gröna och rena landskap. De nominerade måste uppfylla kriterier för övergripande miljöaktiviteter, renhet, avfallshantering, medvetenhet om miljöskydd, grön områden, hälsosäkerhet, stadssäkerhet samt infrastruktur och anläggningar för turism.

- Vi kommer att göra ett medvetet försök att inte skräpa ner eller konsumera sådant som är svårt att bryta ned, så som plastpåsar och skumplastbehållare. Vi kommer också att påbörja kampanjer med förhoppning att minska användningen av icke biologiskt nedbrytbara förpackningar och behållare. Alla människor som bor i Nan kommer att vara en del av detta arbete. Vi hoppas att detta sätter ett bra exempel för turister och en chans för dem att se den fantastiska kulturen i Nan samt sprida ordet vidare till andra provinser.  Vi har en chans att göra vårt älskade rike rent och grönt, säger Mr. Paisan Vimonrat, Guvernör i Nan.

Phra Phuttha Maha Udom Mongkhon Nanthaburi Si Nan Buddha Image in Phrathat Khao Noi Temple

Nan är en tyst och lugn provins med flera storslagna tempel, ett fantastiskt museum samt ett antal kvalitetrestauranger och barer längs stadens hamnområde. Provinsen har totalt sex stycken nationalparker, inklusive den fantastiska parken Doi Phukha. Nan ägnar sig också en hel del åt jordbruk, särskilt ris och fruktodlingar. Allt detta gör det till den perfekta destinationen för vandring och äventyr samt ekoturism. Provinsen har också en rik kultur, framförallt i språk, bestående av diverse grupper så som det lokala Thai Yuan, Thai Lue, Thai Puan, Thai Khoen och Thai Yai.

Denna utmärkelse är ett erkännande som på lång sikt kan öka provinsens popularitet, då det uppmuntrar fler turister att besöka Nan, samtidigt som det stärker provinsens turistindustri. Det var nyligen som Thailand påbörjade arbetet med att främja hållbar turism. Thailändska Turistbyrån har, tillsammans med den Thailändska börsen, lanserat ”CSR & SET in the local”. Det är ett initiativ med syfte att inspirera fler börsnoterade thailändska företag att ansluta sig till Thailändska Turistbyråns insatser inom hållbar turism. Initiativet förser företag och organisationer med informationspaket om socialt ansvar för de företag som vill samarbeta med lokalsamhällen. Intresserade företag eller organisationer kan köpa paket på hemsidan Amazing Thailand Go Local och samla ”happy points” som de sedan kan donera till utvalda samhällen.

- Tillsammans med Thailändska börsen vill vi uppmuntra fler företag att engagera sig i hållbar turism och samhällsutveckling. Genom att öka efterfrågan på resor till lokala samhällen och sekundära destinationer, kommer intäkterna öka ända ner till gräsrotsnivå, säger Eurblarp Sriphiromya, direktör på Thailändska Turistbyrån för Norden och Baltikum.

Detta är ett av flera initiativ under året som Thailändska turistbyrån har varit en del av. Ett annat initiativ är ”Upcycling the Oceans”, med ett syfte att öka medvetenheten om plastförorening i haven, likaså minska den genom att omvandla plasten till kläder och accessoarer.

Om Thailändska Turistbyrån

Tourism Authority of Thailand (TAT) grundades 1960 och var den första organisationen i Thailand med särskilt ansvar att främja turismen i landet. Thailändska Turistbyrån i Stockholm etablerades 2002 och ansvarar för de nordiska och baltiska länderna. Thailändska Turistbyrån tillhandahåller reseinformation till allmänheten, resebyråer och media och arbetar även för att uppmuntra invånare i de nordiska och baltiska länderna att resa till Thailand. Läs mer om Thailändska Turistbyrån på www.tourismthailand.org/se.

Snabbfakta

Citat

Vi kommer att göra ett medvetet försök att inte skräpa ner eller konsumera sådant som är svårt att bryta ned, så som plastpåsar och skumplastbehållare. Vi kommer också att påbörja kampanjer med förhoppning att minska användningen av icke biologiskt nedbrytbara förpackningar och behållare. Alla människor som bor i Nan kommer att vara en del av detta arbete. Vi hoppas att detta sätter ett bra exempel för turister och en chans för dem att se den fantastiska kulturen i Nan samt sprida ordet vidare till andra provinser. Vi har en chans att göra vårt älskade rike rent och grönt
Mr. Paisan Vimonrat, Guvernör i Nan.