En mediaresurs för inspirerande och färska artikelidéer om Irland

Välkommen till den tidiga julutgåvan av Tourism Ireland’s nyhetsbrev till media.

Den irländska ön erbjuder en mängd aktiviteter och är en perfekt plats att

tillbringa helgdagarna på. Det har aldrig funnits en bättre tid att besöka ön Irland.

Tourism Ireland är alltid angelägna om att samarbeta med journalister som vill

skildra Irland i tidningar och annan media. Oavsett om det gäller foton,

information eller pressresor, vill vi gärna höra ifrån våra mediakontakter. Jag vill

även ta tillfället i akt att presentera vår nya PR ansvarige, Ruairi Lehmann, som

kommer att ta över under 2011.

Med vänlig hälsning,

Linn Brekell

Christmas Markets återkomst                                                       17 november–19 december

Belfast City Hall är än en gång värd för Christmas Continental Market. Golven täcks av dussintals marknadsstånd där en mängd olika sorters hantverk står till buds, liksom mat och prydnadsföremål från hela Europa och även från andra ställen. Mer än 28 olika länder finns representerade, och det säljs en rad färska och varma maträtter, presentartiklar och hantverk. Man kan också passa på att ta något att dricka och lyssna på livemusik på Continental Bar och den traditionella Lavery's Irish Bar. För mer information, följ den här länken

Förutom marknaderna finns en mängd historiska promenader som ger dig en god insikt i stadens liv genom tiderna. Avsluta dagen med en stärkande middag på Made in Belfast, en modern retrorestaurang med en mångsidig meny.

Adare Manor får prestigefull utmärkelse

Adare Manor Hotel & Golf Resort fick utmärkelsen som Irlands bästa hotell vid World Travel Awards 2010. Hotellet är enligt motiveringen “världsledande vad gäller en viktig aspekt av resande och turism – kundens kvalitetsupplevelse”. Adare Manor ligger i byn Adare på sydvästra Irland, och anses vara en av de vackraste och mest pittoreska byarna på Irland. För hemsida, klicka här.

Temple Bar Chocolate Festival                                                                3–5 december

Dublins kulturella nav, Temple Bar, är ett av de mest populära områdena i hela staden. Bland kullerstensgatorna, de välkomnande passagerna och sidogatorna finns det alltid något att se eller göra. Man är aldrig utom hörhåll från en gatumusikant som sjunger irländska klassiker, eller utom räckhåll från en halvliter Guinness. Temple Bar i Dublin arrangerar den årliga Chocolate Festival med aktiviteter som chokladworkshops och - förevisningar, utomhusbio på torget, uppträdanden på gatorna och ”pantomime”-teater uppförd live under en båttur på floden Liffey. För mer information, klicka på den här länken.

En smak av julen                                                                                26–28 november

En av de första aktiviteterna att äga rum på nya Convention Centre Dublin (CCD) är ‘A Taste of Christmas’; ett event kring matlagning i jultid. Fjorton restauranger från Dublin medverkar genom att demonstrera sina skapelser inför den kommande julen, och på så vis inspirera publiken till alternativa idéer för den egna julmiddagen. I tillställningen ingår en teatershow som äger rum live på det toppmoderna auditoriet med 2 000 platser. Showen omfattar roliga utmaningar, cook-offs och publikinteraktion för att ge besökarna värdefulla tips om hur man skapar den perfekta julen. Detta kommer att vara huvudattraktionen under A Taste of Christmas, och är ett måste på eventet. Michelin-stjärnkocken Heston Blumenthal har just tillkännagivits som hedersgäst för showerna. Andra gäster är bland andra Conrad Gallagher, Donal Skehan, Oliver Dunne och Catherine Fulvio. För mer information, klicka här.

Kontakter med media:

Linn Brekell, Marketing and Publicity

Tel: + 45 33 17 72 32, mobil : + 45 233 622 57

Email: lbrekell@tourismireland.com

Glenda Reid, Marketing and Publicity Assistant

Tel: + 45 33 17 72 34

För de lägsta biljettpriserna till Irland, gå in på www.norwegian.com , www.ryanair.com och www.flysas.com

Besök oss även på Facebook, www.facebook.com/upptackirland

Till redaktören:

CCD är Dublins splitternya Convention Centre, Irlands första kongresscentrum som byggts för just det ändamålet. Det ligger på Spencer Dock i hjärtat av Dublin city. CCD har sedan invigningen den 7 september 2010 snabbt kommit att bli ett landmärke. Dess fantastiska design inkluderar en unik atriumgård med en glasfasad som löper längs hela byggnaden med utsikt över floden Liffey, Dublins stadskärna och Wicklowbergen. Byggnaden har en utställningsyta på 4 500 kvadratmeter.

CCD har 2 000 sittplatser i auditoriet, och det finns även festsalar för lika många besökare. Dessutom har teatern kapacitet för 3 000 delegater. Komplexet inrymmer 22 konferensrum, vilket gör det möjligt att ha möten, konferenser och utställningar i alla former och storlekar – från små företagsmöten till internationella kongresser.

Glenda Reid, Marketing and Publicity Assistant

Tel: + 45 33 17 72 34