Festival- och evenemangssäsongen

Hela ön Irland sjuder av saker att göra under den kommande festivalsäsongen. Sommarkalendern på Irland är fylld till brädden med festivaler och evenemang. Ön har allt, från mat till litteratur, från utomhusaktiviteter och djurliv till gatuartister och ett stort utbud musikfestivaler. Att gå på festival är ett perfekt tillfälle att träffa lokalbefolkningen i en trevlig atmosfär och uppleva det bästa av den irländska kulturen.

Nordirland

Nordirlands huvudstad Belfast är ung, mångsidig och hem åt en spännande musikscen som har lett till att staden kallar sig “Belfast- City of Music”. En av de stora festivalerna är Belfast Taste and Music Fest som pågår 4 – 7 augusti. Då kombineras mat och underhållning i en blandning av matlagning och provsmakning med några av de bästa lokala kändiskockarna och ett fullspäckat schema med konserter och musikunderhållning. Senare samma månad är det Belsonic i Belfast, den 16 – 27 augusti, en mix av musikalisk talang från hela världen med många konserter att gå på över hela stan. I Derry, som är den blivande City of Culture 2013, återkommer Foyle Pride Festival från premiären förra året. Den 24 – 28 augusti kommer det att bli ett spännande och varierat program som sedan kulminerar i en parad fylld av färg, musik och karnevalskostymer. För mer information om evenemang i Nordirland, klicka här.

Dublin och östkusten

Östkusten inklusive Dublinområdet surrar av aktivitet inför sommaren 2011, med en samling fantastiska evenemang att gå på. Två förstklassiga musikfestivaler i öst som man inte får missa är Oxegen i grevskapet Kildare, 8 –10 juli, med över 100 band såväl som nöjesfält, enorm 3D-filmduk, och tyst disco, samt Electric Picnic i grevskapet Laois, 2 – 4 september, med musik och konsthappenings på de böljande gräsfälten vid Stradbally Hall. Electric Picnic är familjevänligt, och har ett “Soul Kids”-område med musik, jonglörer, gatuartister, målning och andra roliga aktiviteter för barn. När den irländska sommaren står i sin skönaste prakt visas operaföreställningar utomhus i idylliska trädgårdar på Loughcrew Garden Opera i grevskapet Meath, 8 – 9 juli, och Kilruddery Festival i grevskapet Wicklow, 19, 26 och 28 augusti.

Under sensommaren är det dags för Dublin Horse Show, 3 – 7 augusti, en hyllning till hästen, irländarnas stora kärlek. Här finner man de bästa utställningshästarna såväl som internationella hoppstjärnor. Det är ett av de största evenemangen på Irland och sommarens höjdpunkt, dit tiotusentals människor från Irland och hela världen lockas.

De södra grevskapen

Irlands andra stad, Cork, är en stad där det alltid händer mycket – det finns gott om ställen att bo på, många pubar och restauranger att välja mellan och sevärdheter som English Market, Cork City Gaol och nya “i-walks” som man kan ladda ned, där stadens färgstarka historia berättas. Just nu pågår Cork Midsummer Festival, 11 – 26 juni. Festivalen består av femton händelserika dagar och nätter, sprängfyllda av nöjen, teater, konst och musik runtom staden på gator och torg.

En av sommarens stora händelser på sydkusten är Waterford Tall Ships Festival, 30 juni – 3 juli. Mer än 50 segelfartyg kommer att samlas i Waterford för att delta i seglingstävlingen Tall Ships Race. Det kommer även att finnas fem scener med musik från tidig eftermiddag till kvällen varje dag, gatuartister och vandrande musikföreställningar, fyra byar med teman: hantverksbyn, matbyn, marknadsbyn och John Street-byn, och spektakulära fyrverkerier varje kväll över kajerna.

Senare samma månad i Waterford är det Spraoi, mellan 29 och 31 juli. Waterfords gator och kajer förvandlas, och det blir en rolig helg för hela familjen, full av fantasi, färg och händelser som kulminerar i Spraoi-paraden där deltagarna har fantastiska kostymer, makalösa paradvagnar, och det blir levande musik och specialeffekter. Den 27 och 28 augusti är det dags för Sean Kelly Cycling Tour, ett sportevenemang som startade som en hyllning till en av världens bästa cyklister, Sean Kelly. Det finns tre cykellopp att delta i, med längderna 50 km, 100 km och 160 km, vilka alla passerar genom Waterfords vackra landskap.

Västkusten

Längre upp längs kusten ligger en av Irlands mest älskade städer, Galway, känt för sina pittoreska gator, liksom ett stort utbud av pubar och restauranger. Staden bildar också port till det vackra Connemara och Aran Islands. Juli är Galways officiella festivalsäsong och det finns något för alla. Säsongen börjar 5 –10 juli med Galway Film Fleadh, en intim filmfestival som för samman filmskapare och publik under en vecka full av irländsk och internationell film. På programmet står förhandsvisningar, premiärer, dokumentärer och kortfilm. Det finns möjlighet att ställa frågor till filmskapare och skådespelare under diskussioner, debatter och kurser. Senare i månaden är det Galway Arts Festival, 11 – 24 juli. Denna kulturfestival är Irlands största, och erbjuder en mängd teaterproduktioner. Man kan bland annat se den irländska skådespelaren Cillian Murphy återvända till teaterscenen i Enda Walshs “Misterman”, liksom en nytolkning av Shakespeares “Förväxlingar” och “Richard III”, och det komiska mästerstycket “Love, Love, Love”.

Festivalmånaden avrundas med de populära Galway Summer Races den 25 – 31 juli på galoppbanan Ballybrit. Legendariska Ladies Day är modetävlingen där deltagarna tävlar om priset som bäst klädda kvinna, Best Dressed Lady. Hästtävlingarna är inte minst en social tillställning, då man roar sig tillsammans med lokalinvånare och besökare på någon av de många spelningar som hålls på hotell och pubar hela veckan.

Mediebesök

Tourism Ireland arrangerar gärna organiserade mediebesök till de festivaler som nämns ovan. Det är ett fantastiskt tillfälle att uppleva genuin irländsk kultur på en festival, samtidigt som det ger originella och personliga idéer till ett reportage. Om du är intersserad av att resa till Irland på ett mediebesök och gå på en festival eller evenemang, ta gärna kontakt med Ruairi Lehmann på rlehmann@tourismireland.com

Taggar: