Irland invaderade Stockholms centralstation

Irländska dansare tog Stockholms centralstation med storm i morse. Nio irländska dansare firade Saint Patrick’s Day genom att underhålla pendlare i tre timmar från klockan 7:00 till 10:00. Dansarna, som har uppträtt med shower som Riverdance och Lord of the Dance, visade upp sina färdigheter medan de svenska pendlarna på plats lockades att delta i firandet av St Patrick’s Day. Lokala dansare fick sällskap av dansare som flugits in från Irland som en del av Tourism Irelands St Patrick’s Day-festligheter.

Dagens evenemang i Stockholm ingår i ett större firande som Tourism Ireland arrangerar världen över för att fira den 17 mars, St Patrick’s Day – en nationell helgdag på Irland. Miljontals människor hyllar allt som är irländskt med evenemang över hela världen i städer som Sydney, London, New York, Paris, München och Stockholm. Bland höjdpunkterna i årets festligheter är att kända byggnader världen över blir “gröna” för St Patrick, däribland London Eye och Empire State Building i New York, liksom att en fem dagar lång festival arrangeras i städer och orter runtom på Irland.

För att se videon från firandet, gå till vår Youtubesida på följande länk:

TILL REDAKTÖREN

• Tourism Ireland är den organisation som ansvarar för utrikes marknadsföring av den irländska ön  som ett ledande semesterresmål.
  • Uppskattningsvis 6,6 miljoner utländska besökare kom till den irländska ön under 2010. 157 000 besökare kom från de nordiska länderna.
  • Flyg direkt till Irland med rutter från Stockholm med både SAS och Ryanair, och från Kastrup med SAS och Norwegian.
  • Tourism Irelands webbsida är www.discoverireland.com; där finns 42 olika webbsidor, med information på 20 olika språk, med samtliga kontinenter representerade.