• Tourism Ireland/

IRLANDS NYA REGERING FORTSÄTTER ATT SATSA PÅ INTERNATIONELLA BESÖKARE GENOM SÄNKT MOMS OCH AVSKAFFAD FLYGSKATT

Irland har nu blivit ännu mer attraktivt för sina nordiska besökare. Den nyvalda irländska regeringen har gett turismen en central roll i sin nya ekonomiska återhämtningsplan genom att sänka momsen för turister och ta bort flygskatten. Varor och tjänster inom turistnäringen har idag 13,5 procent moms. Denna sänks från och med den 1 juli 2011 till 9 procent. Dessutom lutar det åt att regeringen kommer att avskaffa flygskatten på 10 procent på alla inkommande flyg. Nordiska besökare får nu alltså både sänkta flygpriser till Irland samt lägre priser när de anländer. De nordiska flygbolagen har också redan rapporterat att man kommer att ha fler avgångar till Irland i sommar.

Den irländska regeringen har insett betydelsen av landets internationella besökare för den ekonomiska återhämtningen och för att skapa arbetstillfällen i alla delar av landet. Niall Gibbons, VD på Tourism Ireland – organisationen som ansvarar för att marknadsföra den irländska ön utomlands – konstaterar att “momssänkningen på 4,5 procent är en succé för verksamheter som idag kämpar för sin överlevnad och en god nyhet för de nordiska besökarna då det kommer att innebära lägre priser. Irland är redo och läget för att åka hit har aldrig varit bättre”.

För  sina nordiska besökare är Irland ett resmål med ett brett utbud av högkvalitativa boenden så som hotell, bed & breakfast, boenden med självhushåll och vandrarhem, som passar alla smaker och budgetar. Här finns konkurrenskraftiga priser och ett stort urval av sport- och rekreationsanläggningar som erbjuder allt från kulturella upplevelser till  golf, fiske, vandring, cykling och ridning – allt precis runt hörnet. Omkring 6,6 miljoner turister besökte den gröna ön 2010, varav 157 000 kom från de nordiska länderna.

Information till redaktören:

• Tourism Ireland är den organisation som ansvarar för utrikes marknadsföring av den irländska ön som ett ledande semestermål. Det nordiska huvudkontoret är placerat i Köpenhamn.
  • Republiken Irlands regering är en koalition mellan Fine Gael och Labour, som bara funnits i nio veckor. Förändringarna inom moms och flygskatt är delar av ett större jobbpaket som regeringen lovat att genomföra inom sina 100 första dagar vid makten.
  • Fler stimulerande åtgärder har också presenterats, såsom ett nytt Visa Waiver-program för långväga resenärer med brittiskt visum.
  • Nordirland har en egen regional regering och är politiskt sett en del av Storbritannien. Ön Irland har cirka sex miljoner invånare. Mer än hälften är under 30 år.
  • Den irländska ön är 486 km lång och 275 km bred, och är uppdelad i 32 grevskap, varav 26 tillhör Republiken Irland och 6 ligger i Nordirland.
  • Tourism Irelands webbadress är www.discoverireland.com; här finns 42 olika webbplatser med information på 20 olika språk, med samtliga kontinenter representerade.

Taggar: