Kvartalsrapport tre

- Se bifogad pdf för fullständig rapport  -

Resultatet i korthet

TOURNs omsättning under tredje kvartalet speglar ett fortsatt tufft läge på annonsmarknaden med en minskning i annonsintäkter jämfört med motsvarande period 2022. Samtidigt ser vi en fortsatt förstärkning inom NAGATO som ökar omsättningen i perioden jämfört med föregående år. NAGATOs utveckling mot en mer global marknad påverkas positivt samtidigt som Agency med en pan nordisk exponering påverkas kraftigt av den vikande ekonomin. Under tredje kvartalet har NAGATOs omsättning ökat till 16,3 MSEK (15,2), vilket ger en ökning om 7%, jämfört med motsvarande period föregående år. Agency har en omsättningsminskning och når en omsättning om 5,4 MSEK (13,5) för perioden. Under fjärde kvartalet ser vi en återhämtning inom Agency och prognostiserar en omsättning om 15 MSEK. NAGATO prognostiserar en fortsatt positiv utveckling av omsättningen under fjärde kvartalet.

VD ord:
Efter ännu ett kvartal präglat av utmaningar på den nordiska annonsmarknaden ser vi tydliga indikationer på en successiv återhämtning av köpviljan. Annonsmarknaden står sig dock bättre internationellt än den i Norden, där Agency har sin huvudaffär. Traditionellt sett är fjärde kvartalet det starkast för Agency och så kommer det även vara för 2023. Agency har för fjärde kvartalet ett ordervärde motsvarande ca tre gånger försäljningsvärdet i tredje kvartalet.

I kontrast till Agency har NAGATO en mer global exponering, vilket har resulterat i ett betydligt bättre tredje kvartal. Vi har noterat ökade intäkter och samtidigt förbättrat marginalen på vår affär. Exponeringen på YouTube har ökat med 6% och NAGATO expanderar sin andel sett till den totala omsättningen för TOURNs kärnaffär och visar på en större stabilitet jämfört med Agency under 2023. NAGATO har under det tredje kvartalet uppvisat en omsättningsökning på 7% jämfört med samma period 2022 och en förbättrad vinstmarginal över kvartalet. NAGATO förväntas fortsätta öka lönsamheten under det fjärde kvartalet och under 2024.

Trots att vi har ett starkt kvartal framför oss, ser vi inte att vi kommer kunna visa tillväxt under 2023 i jämförelse med 2022. Detta främst på grund av en längre införsäljningsprocess i de nya profilerna i Agency, vilket leder till att effekten förskjuts till 2024 och endast en liten effekt under andra halvåret 2023.

Under kvartalet  har det genomförts nödvändiga omstruktureringar inom organisationen för att säkerställa en hållbar ekonomisk framtid. Detta har lett till kortsiktigt högre kostnader av engångskaraktär, men leder till tydliga resultatförbättring framöver. Redan under Q4 kommer viss effekt att visas, genom en resultatförbättring samt ett förväntat positivt operationellt kassaflöde.

World TOURN ASA fortsätter att etablera sin verksamhet internationellt och har attraherat en investering från Pernilla och Niclas Nyrensten, detta bekräftar det uppenbara potentiella värdet. Med flera pågående projekt, såsom produktlanseringar, Web3-initiativ och AI-baserade tjänster för rättighetsskydd, positionerar sig TOURN och World TOURN ASA för framtida tillväxt. World TOURN ASA förväntas inom de närmaste 6 månaderna offentliggöra sina första samarbeten och planerar därefter att tillkännage flera betydelsefulla partnerskap under 2024.

Trots de utmaningar som 2023 har medfört, ser TOURN ljust på marknaden och de möjligheter som nu öppnar sig för oss. Den internationella positioneringen har varit en omfattande process som vi kontinuerligt fortsätter att utveckla. Hela bolaget ser nu fram emot det kommande kvartalen med stor förväntan, då flera intressanta lanseringar står inför oss.

Verkställande Direktör, TOURN

Fullständig rapport finns även att ta del på bolagets IR sida: https://ir.tourn.com/

Denna information är sådan information som Tourn International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentlig­görande den 17 november 2023.