Kvartalsrapport för perioden januari - mars 2001

Kvartalsrapport för perioden januari - mars 2001 Händelser under perioden Organisationen TPC Security Group anställde Johan Sandberg som ny vVD från och med 1 mars i år. Johan Sandberg kommer senast från Doera Service Provider AB där han arbetat som VD. Innan dess arbetade han på Ericsson som Director Business Management Wireless Office Solutions. Johan Sandberg tar vid efter Peter Thorander som föreslås som ny VD vid nästa bolagsstämma, då Mats Englund planenligt lämnar posten som VD och koncernchef. Styrelsen i TPC Security AB fattade också beslut om att koncentrera bolagets utveckling till TPC Communication ABs lokaler i Stockholm. Beslutet innebär att dotterbolaget TPC Cetronic AB flyttar all sin verksamhet från Sundsvall till Stockholm. Samtlig personal inom TPC Cetronic AB kommer att erbjudas likvärdigt arbete i Stockholm, och efter överenskommelse med SIF kommer åtgärderna att vara genomförda till den 31 maj 2001. Beslutet är ett led i en koncentrering av koncernens verksamhet för att därmed uppnå kostnadsbesparingar och en effektivare drift. Produktutveckling Under första kvartalet utvecklades två seriella adaptrar till Ericssons industriella GSM-moduler. Med adaptrarna kan GSM-moduler anslutas direkt till en vanlig serieport (RS232). Adaptrarna finns i två versioner: 1. Ett adapterkort som ger möjlighet att använda GM22 i GM12 applikationer (GM22 till GM12). 2. En adapterbox som gör det möjligt att ansluta en GM22/25 till RS232 V.28 (vanlig serieport). Denna adapter är byggd som en box som ansluts direkt på GSM-modulen. Avtal TPC Security Group tecknade avtal med Axis Communications AB i mars. Avtalet innebär att TPC Security Group kommer att utnyttja ETRAX 100 LX, en mikroprocessor optimerad för Linux som produceras av Axis Communications. Processorn kommer att utgöra den centrala delen i TPC's M2M plattform. Härigenom får man ett intelligent och kraftfullt system som kan lagra, behandla och hämta data från utrustningar med behov av mycket komplexa lösningar. Detta koncept kan användas i ett brett spektrum av tillämpningar som till exempel i industriella applikationer, telekommunikation, hem-och byggnadsövervakning/styrning samt transport- och logistik lösningar. Den nya produkten planeras att finnas på marknaden under kvartal två 2001. Partneravtal tecknades också med Beving Elektronik. Avtalet avser gemensamma utvecklingsprojekt samt marknadsföring. För närvarande arbetar TPC och Beving Elektronik med ett utvecklingsprojekt som rör mätning av energiförbrukning för transportmedel. Försäljning Koncernens intäkter under det första kvartalet 2001 uppgick till 4,7 Mkr ( fg år 5,9 Mkr). Resultat för perioden uppgick till -3,9 Mkr ( fg -1,8 Mkr) före avskrivningar och -4,8 Mkr ( fg 1,2 Mkr) efter avskrivningar. Likvida medel vid periodens slut var 8,4 Mkr ( fg 1,1 Mkr). Soliditeten uppgår till 66 % ( fg 53%) vid perioden slut. Den utestående offertstocken är på 42 Mkr. Händelser efter rapporttiden och utsikter för 2001 TPC Communication AB har tecknat avtal med Siemens AB gällande marknadsföring och försäljning av hela wireless- och dataproduktssortimentet. TPC är därmed först ut med att sälja de nya dataprodukterna på den svenska marknaden. Avtalet innebär att TPC Security Group får marknadsföra och sälja Siemens trådlösa moduler och dataprodukter inom EU. Försäljningen av Siemens trådlösa moduler samt trådlösa nätverksprodukter ligger i linje med TPCs satsning på att utveckla försäljningen av maskin-till-maskin (M2M) lösningar och produkter. Avtalet innebär även att TPC kommer att kunna erbjuda sina kunder ett större och starkare utbud av dataprodukter. För helåret 2001 är utsikten en högre omsättning och därtill förbättrat resultat än 2000. Mats Englund, CEO TPC Security AB Tel. 0270-42 80 90. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT02360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT02360/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT02360/bit0001.xls Tabeller