Nya sökplattformen Närvaror stöttar närproducerad mat

Report this content

Trac Technology är stolta över att presentera tjänsten Närvaror, den första sökplattformen i sitt slag som är specifikt designad för den svenska livsmedelsbranschen. Med Närvaror blir det enklare än någonsin för butiker, restauranger och livsmedelsföretag att hitta och marknadsföra lokala råvaror och produkter. Samtidigt som tjänsten ger företagen möjlighet att, på ett enkelt sätt, visa upp vilka råvaror de köper in.

Närvaror är ett kraftfullt verktyg som ger användarna möjlighet att söka och hitta lokalproducerade livsmedel och drycker direkt från primärproducenter och småföretagare i hela landet. Genom att erbjuda en intuitiv och användarvänlig plattform strävar Närvaror efter att främja en hållbarare livsmedelskedja och stötta små lokala producenter.

-Vi vill bli livsmedelsbranschens smidigaste sökplattform. Säg att du är en gårdsbutik eller restaurang och vill hitta lokal mat eller dryck i ditt närområde, då kan du enkelt hitta fina närproducerade produkter via vår karta, säger Niclas Lindgren, VD på Trac Technology. Tjänsten är under utveckling, för att bli komplett med alla livsmedelsföretag, men det går utmärkt att börja jobba med den redan nu.

Med Närvaror kan användare:

• Söka efter och hitta lokalproducerade livsmedel och drycker baserat på geografisk plats och andra sökkriterier.
  • Kontakta primärproducenter och småföretagare för att skapa nya affärsmöjligheter och stärka lokal ekonomi.
  • Skapa en starkare koppling mellan producent och konsument genom ökad transparens och insyn i livsmedelskedjan.

Så fungerar Närvaror för en konsument

Tänk dig att du är i en butik eller på en restaurang, och du undrar var grönsakerna eller köttet kommer ifrån. Med din mobilkamera scannar du QR-koden på en förpackning, butikshylla eller meny och vips kan du se matens ursprung direkt på en karta.

-Trac Technology lovar ökad insyn. Vi ger konsumenter kraft att göra hållbara val genom mer kunskap om matens ursprung, säger Niclas Lindgren, VD. Vi ser fram emot att se hur Närvaror kommer att bidra till att främja lokal produktion och hållbar konsumtion inom den svenska livsmedelsbranschen.

Tjänsten Närvaror är ännu inte helt komplett men är öppen för kunder som vill börja testa och delta i utvecklingen av plattformen på bästa sätt.